Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kleine Chinees in Spyker

Spyker heeft een overeenkomst met het Chinese Hawtai Motor Group die de financiering van Saab op de middellange termijn zou garanderen. De Chinezen zouden in totaal 150 miljoen euro in de Zweedse autobouwer steken.

 

Lees ook: Verkoop uzelf aan Chinezen

Hawtai betaalt 120 miljoen euro voor een belang van maximaal 29,9 procent in Spyker en is ook voor slechts dit bedrag aansprakelijk. Daarnaast verstrekt het Chinese bedrijf een converteerbare lening ter waarde van 30 miljoen euro met een looptijd van 6 jaar en een rente van 7 procent.

Gemini, EIB

De Chinezen lenen onder dezelfde voorwaarden als Gemini, het fonds dat maandag bekendmaakte ook 30 miljoen euro in Saab te steken, maar voor een termijn van maximaal 6 maanden. Verder wil Saab ook een beroep doen op 29,1 miljoen uit een kredietfaciliteit bij de Europese Investeringsbank. Die 59,1 miljoen zijn hard nodig om de productie van nieuwe auto’s te hervatten. Die ligt al enkele weken stil omdat toeleveranciers weigerden nog langer onderdelen te leveren. Door geldproblemen bij Saab waren de toeleveranciers al lange tijd niet betaald.

Chinese markt

Toezichthouders in China, Zweden en bij de Europese Investeringsbank moeten nog wel akkoord gaan met de deal. In een toelichting liet ceo Victor Muller weten dat de deal met Hawtai enerzijds de financiële ruimte geeft om het opgestelde ondernemingsplan te kunnen uitvoeren. Anderzijds geeft het Saab ook de mogelijkheid de Chinese markt te betreden, de opvolger van de 9-3 in China te produceren en tal van productie- en technologie joint ventures te sluiten. Aldus Muller. Overigens is de Chinese autobouwer BAIC al druk met de lancering van modellen op basis van de oude Saabs 9-3 en 9-5, waarvoor het de rechten al in 2009 kocht van Saabs vorige eigenaar General Motors.

Hawtai

Wat heeft Hawtai te bieden? Tot 2009 heette het Huatai en het is een relatief jong bedrijf – anno 2000 – met ambitieuze plannen. Wat dat betreft lijkt het als twee druppels water op veel concurrenten: begonnen als toeleverancier en assemblagebedrijf voor buitenlandse modellen – in dit geval Hyundai suv's, die het uitrust met Chinese motoren van derden – blaakt het van de ambitiies om een wereldspeler te worden met eigen producten. Daarbij zet het heel dapper in op diesels.

Chinese bluf

In de komende paar jaar wil het zijn productie verdrievoudigen. Nu heeft het een productiecapaciteit van 350.000 voertuigen, 300.000 dieselmotoren en 450.000 versnellingsbakken. Desondanks verkocht het vorig jaar slechts 80.000 wagens (Terracans en Santa Fe's), goed voor een plek ergens in de top 30. Op de uitgestrekte locatie waar de fabriek voor dieselmotoren in Ordos staat, groeit volgens Chinese media voornamelijk gras. Aardige bijkomstigheid: in ruil voor de investeringen in Ordos, kreeg Hawtai twee kolenmijnen van de regionale overheid. De inkomsten uit de exploitatie van één van die mijnen zou in 2008 al ruim 100 miljoen dollar hebben opgeleverd.

'Eigen' modellen

Diesels zijn nog niet erg populair in China. Op de bijna 7,5 miljoen personenwagens die er vorig jaar werden verkocht, waren er 10.000 uitgerust met een diesel, spul dat zeker in de winter lang niet altijd verkrijgbaar is voor particulieren. De technologie betrekt Hawtai grotendeels van andere partijen: voor de diesels is er een licentie met het Italiaanse VM Motori, de automaatbakken zijn betrokken bij ZF. Net als veel andere jonge Chinese autobouwers, laat het zich bij het ontwerpen graag inspireren door Westerse voorbeelden. Zelfs autohaters zullen de Porsche Cayenne herkennen in Hawtai's suv, de nieuwe sedan B11 bezit al wat meer eigen karakter.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.