.nl | .be

Business

Joris Scheepens (bol.com): ‘Concurrent toelaten op platform biedt meerwaarde’

Welke boeken inspireren zakelijk Nederland? Joris Scheepens, manager Retail & Data bij bol.com, zag in Platform Revolution alle theorie van de platformstrategie – ingevoerd bij de webwinkel in 2012 – nog eens helder uitgelegd.

Joris Scheepens, manager Retail & Data bij bol.com, zag in Platform Revolution alle theorie van de platformstrategie – ingevoerd bij de webwinkel in 2012 – nog eens helder uitgelegd. Wat is het boek dat u zakelijk het meest geïnspireerd heeft? ‘Een boek dat pas een jaar geleden uitkwam: Platform Revolution van Geoffrey Parker, Marshall van Alstyne en Sangeet Chudary. Het laat zien wat de meerwaarde is van het netwerkmodel – andere webwinkels toelaten op je platform – boven traditionele businessmodellen.’ Jullie zijn daar als bol.com al in 2012 mee begonnen. Hoe werd daar toen op gereageerd? ‘Mensen reageerden in eerste instantie verbaasd: je winkel openstellen voor andere winkeliers was alsof je de concurrentie in het zadel hielp. Maar we wilden de grootste zijn en onze klanten zoveel mogelijk tegemoetkomen aan hun behoeften. In het traditionele businessmodel moet je alles zelf doen, hier laat je mensen voor je werken en pak je een deel van de omzet. Inmiddels bieden ruim 17.000 ondernemers uit Nederland en België hun waren aan via onze winkel.’ Wat is de belangrijkste les die u uit het boek leerde? ‘Juist omdat wij als platform bepaalde bedrijfsmiddelen niet in bezit hebben maar daar partners voor zoeken, kunnen we sneller groeien dan traditionele bedrijven. Maar dat kan alleen als je voldoende waarde creëert voor de klanten en voor de aanbieders die van jouw netwerk gebruik maken. En dat draait om het vermogen om een ‘happy match’ te creëren stand te brengen tussen klanten en aanbieders.’ Hoe bewerkstelligen jullie dat als bol.com? ‘We moeten er allereerst voor zorgen dat de kwaliteit van ons winkelplatform optimaal is. Daarbij is het belangrijk dat we de klanten het allerbeste bieden, iets waar mijn afdeling Retail en Data zich mee bezighoudt. De valkuil van deze strategie is namelijk dat alle externe verkopers alle producten op het platform kunnen zetten. Daar zitten nog weleens dubbele producten bij.’ ‘Om dan de klant zo goed mogelijk te bedienen bij het maken van de juiste keus, werken we met big-datatechnieken. Op basis van onder andere prijs, kwaliteit, de kwaliteit van de verkoper en levertijd bepalen we welk artikel een prominente plek heeft in de winkel, waardoor het opvalt bij klanten en meer verkoopt.’ In welke situatie zou u webwinkels het aanraden om over te gaan op een platformstrategie? ‘Wie snel wil groeien, zijn klant zo goed mogelijk wil bedienen maar niet alles zelf wil doen, doet er goed aan om dit boek te lezen en te onderzoeken of de platformstrategie iets voor zijn onderneming is. Tegelijkertijd kun je je afvragen of je zelf voldoende schaal kunt bereiken om alles in goede banen uit te voeren.’ ‘Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat je je als kleinere webwinkel aansluit bij een platform. Dat kan bijvoorbeeld als je zelf nog maar net begonnen bent. Je lift op die manier mee op de marketing en bezoekersaantallen van een grotere partij, terwijl jij je op de verkoop van je artikelen richt.’