Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Jim Stolze: ‘In Nederland kijken we te veel waar het fout gaat’

In Nederland kijken we te veel waar het fout gaat, zegt TEDx-organisator Jim Stolze. Zijn missie: Nederland innovatiever maken.

Jim Stolze (41) noemt zich schrijver, ondernemer en optimist en is de drijvende kracht achter de TEDx-conferenties in Europa en het Midden-Oosten. Als innovatiespecialist adviseert hij in boardrooms en via denktanks. Zelf leidde hij een reclamebureau en was hij internetadviseur, nu ziet hij het als zijn belangrijkste doel innovatie verder aan te jagen.

Wat is er mis met innovatie in Nederland?

‘Hier zit iedereen vaak alleen maar te kijken waar het fout gaat. In de VS hebben ze die neiging ook, maar ze zetten ook een stip aan de horizon: dat willen we bereiken en dit gaan we daarvoor doen. En zorg dat mensen daarin met je meegaan:

A leader without followers is just taking a walk.’

Die mentaliteit, daar gaat het om. Innovatie staat nu op de kaart in Nederland, maar we zijn nog maar net begonnen. We zitten in de fase van bewustwording. Van een containerbegrip moet innovatie overgaan naar strategie en actie. Echte innovaties zullen van het MKB komen. Dat vertelde ik laatst ook als spreker bij een grote innovatiebijeenkomst van Exact. Het MKB is veel wendbaarder dan grote bedrijven. MKB’ers kunnen veel creatiever zijn en dingen uitproberen. Daarbij moeten ze niet bang zijn om software te omarmen, want dat zit in alle aspecten van een organisatie. Technologie verandert alles. Dat leer ik ook mijn twee zoontjes van 8 en 10. Ik laat ze inzien dat de wereld om hen heen maakbaar is. Ze moeten zelf nadenken. De oudste heeft een app ontwikkeld om tafels te leren. Hij is nu met een favoriete-receptenapp bezig. Iemand die iets snapt van techniek heeft toekomst…’

Vertelt de trotse vader. Hoe is het bij jou zo gekomen?

‘Opgegroeid in het Westland, is het ondernemen mij met de paplepel ingegoten. Ik ben het product van een tuindersdochter en een kassenbouwer. Bij ons in de familie werd hard gewerkt. Als kind realiseerde ik mij al dat mijn opa door zijn grote tuin zorgde voor brood op de plank bij zijn personeel. Stoer vond ik dat, daar was ik trots op. Later had ik datzelfde gevoel bij mijn eigen reclamebureau. Mijn vader reisde als kassenbouwer de hele wereld over. Hij was daarnaast muzikant, een stoere vent, echt rock-’n-roll. Ik ben dan ook vernoemd naar Jimi Hendrix. Hard werken en ambitie heb ik van mijn vaders kant meegekregen; empathie van mijn moeders kant. Zij leerde mij om nooit negatief te praten over een ander.’

En hoe kwam je vervolgens bij TED terecht?

‘Ik had het op een gegeven moment best goed voor elkaar: mijn reclamebureau liep prima, als internetadviseur werd ik veel gevraagd, mijn eerste boek kwam uit en mijn MBA- scriptie was afgerond. Toch had ik steeds het gevoel: er zit meer in, what’s next? Mijn missie ontdekte ik tijdens het TED-congres dat ik mocht bijwonen in de Verenigde Staten. Die jaarlijkse bijeenkomst waar de groten der aarde hun ideeën in maximaal 18 minuten met de wereld delen, geheel conform de slogan: Ideas worth spreading. Tachtig lezingen in 4 dagen! Ik heb mij erin ondergedompeld en kwam terug als een ander mens. Toen wist ik: ik wil Nederland innovatiever maken. Als internetadviseur was ik daar al mee bezig, maar dat was niet genoeg: ik wilde meer impact hebben.’

En toen?

‘Ik heb mijn handen helemaal vrijgemaakt en het bureau aan mijn compagnon verkocht. De visie van TED, een podium geven aan mensen die iets bewonderenswaardigs doen, en mijn nieuwe missie pasten perfect bij elkaar. De TED-licensie kreeg ik denk ik omdat ik de juiste man op het juiste moment was. TEDxAmsterdam is nu een stichting met 110 vrijwilligers, want het gaat om de ideeën, niet om geld. Het grootste deel van mijn werkweek ben ik bezig met het promoten van innovatie, zowel via TEDx als via het televisieprogramma Toekomstmakers bij RTL7. Voor de rest word ik ingehuurd als innovatieconsulent door het bedrijfsleven en zelfs door internationale overheden. Organisaties als NU.nl, de NOS en Philips vragen mij om advies op het gebied van (internet) strategie. Zolang het bijdraagt aan mijn missie doe ik het, maar nooit voor lang. Ik ben niet degene die het vuurtje brandend houdt, ik steek het alleen maar aan. Het geeft enorm veel voldoening om te zien dat ideeën ook dan gerealiseerd kunnen worden.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Lees ook: