Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Jacqueline Zuidweg: ‘Nederland is lui geworden’

Nederland is lui geworden, zegt ondernemer Jacqueline Zuidweg. 'Je moet je weer afvragen: zou ik mijn eigen klant willen zijn?'

De crisis waar we nu inzitten, is helemaal geen crisis, aldus Jacqueline Zuidweg, Zakenvrouw van het Jaar 2012, en oprichter en naamgever van bureau Zuidweg & Partners. 'Het is de nieuwe realiteit.' Het voelt alleen als crisis, omdat we jarenlange groei achter de rug hebben. En die groei bleek toch niet eeuwigdurend, zoals sommigen dachten. 'De bubbel is eruit', vat Zuidweg het samen.

Niet verstoppen

Dat is niet per se een slecht ding, zegt ze. 'Als dingen goed gaan en steeds maar groeien, ben je daar zo druk mee, dat je verwijderd raakt van waar je werkelijk voor staat. Als het niet opkan, heb je geen tijd om stil te staan bij je bestaansrecht. Groeien maakt lui. En Nederland is dus lui geworden. Maar nu wordt weer zichtbaar waar het werkelijk om gaat. Je kunt je niet meer verstoppen. Transparantie wordt steeds belangrijker. Daar moeten we blij om zijn.'

Mooie tijd

'De Nieuwe Realiteit' betekent voor Zuidweg dat 'het nooit meer wordt zoals vroeger'. 'De wereld verandert sneller dan ooit. We moeten niet meer denken in termen van: de crisis is voorbij, of: we zitten er nog middenin. Uiteindelijk gaat het niet om groei, of om geld. Het gaat erom: wat is jóúw toegevoegde waarde? Wat kan jouw bijdrage zijn? En doe dat dan ook. Kom uit die leunstoel. We hebben ons te veel door geld laten leiden. Dat heeft ons vervreemd van onze kerntaken. Maar daar zie je nu gelukkig weer veel meer aandacht voor. We leven volgens mij een heel mooie tijd voor de ondernemende manager.'

Puinhopen

Op puinhopen is het goed bouwen, wil Zuidweg maar zeggen. 'Het is niet genoeg om aan een paar knoppen te draaien. Daar komt het oude niet mee terug. Je moet meedoen met de tijd, niet wachten tot de bui overtrekt. Dat doet hij niet. Laat het oude denken vooral los. Durf alles ter discussie te stellen. En maak gebruik van de kennis en de wijsheid die er al is. Ga niet lopen miepen, maar ga wat doen. En als je een keer valt, nou ja, jammer dan. Dan sta je op en ga je weer verder. Durf te falen. Er is geen arm of been af, dus kun je gewoon doorgaan.'

Positieve kijk

Zuidweg schreef eerder dit jaar samen met Josette Dijkhuizen het boek Vallen, opstaan en weer doorgaan. Daarin geven de twee blijk van een positieve kijk op ondernemerschap. Ondernemerschap is ook in De Nieuwe Realiteit de onderscheidende factor, zegt ze. 'Die ondernemersdroom, daar schuilt een enorme kracht in.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Buiten naar binnen

Ze raadt organisaties aan vooral goed 'van buiten naar binnen' te kijken. 'Je moet je afvragen: zou ik bij mijn eigen onderneming klant willen zijn? En waarom wel? Of waarom niet? Daar moet je een antwoord op hebben. En als je dat hebt, kun je nu als ondernemer een geweldige tijd hebben.'

Dit is de eerste aflevering in een serie over De Nieuwe Realiteit, een thema dat ook in de volgende printeditie van Management Team centraal staat. Op de hoogte blijven? Neem een abonnement.