.nl | .be

Business

Dit is de nieuwe Tesla-killer

Elke maand rijdt autoredacteur Philip Beuters van de MT-redactie in een nieuwe auto voor de autotest van MT magazine. Naast de buitenkant -het oog wil ook wat- is hij scherp op functionaliteit en rijcomfort. Hoe is de nieuwe BMW 5 bevallen?

Sensoren, rekenkracht en appjes, dat is waarmee de automobiele Olympus tegenwoordig indruk maakt op de gewone sterveling. Je mag de nieuwe BMW 5-serie bejubelen vanwege zijn ontwerp, dat mooi gestrekt en nét iets eleganter is dan dat van zijn voorganger. Vanwege zijn weggedrag, een ongeëvenaard huwelijk van comfort met atletische lenigheid, of om zijn fluwelen diesel: met zes cilinders levert die het dubbele van wat aan vermogen en trekkracht nodig is, in de beste Beierse traditie. Heerlijk, perfect, ausgezeichnet allemaal. Maar ons hart maakte pas echt een sprongetje toen we de Fünfer met een druk op de sleutel naar zijn parkeerplek dirigeerden – terwijl we buiten de auto stonden! Een kwestie van verbinding maken, de motor starten en aangeven of je hem voor- of achteruit in zijn plek wilt hebben. Pure magie, en dankzij tientallen sensoren rondom zonder kans op krassen. A propos: als iemand van buiten het waagt de 530d te beroeren, maakt de wagen een 360º-foto met zijn camera’s en stuurt die als bewijsmateriaal naar onze app. Razend knap en best nuttig, net als de intelligente cruise control en het systeem dat de 5-serie binnen de lijntjes houdt: de combinatie doet dienst als quasi-auto pilot. Een die naar ons gevoel minder alert en vloeiend werkt dan de systemen die we kennen van de Mercedes E-Klasse en Tesla. En daar hebben we hem weer: de elektrische buitenstaander die lang niet zo’n verfijnde auto’s bouwt als de Duitse Drie, maar er wel in slaagde de maatstaf te worden voor kunstmatig intelligent rijden en prestaties (in rechte lijn). Wat zou het dat de 530d binnen 6 seconden naar de 100 springt? De goedkoopste Tesla doet dat in een halve tel minder. En een praktijkverbruik van 1 op 17 indrukwekkend? Als je de dieselgeur aan de pomp voor lief neemt. Nou, die snuiven we stiekem met genoegen op. Zolang diesel rijden het roken nog niet achternagaat, is dit het beste wat de klassieke autogoden ons gunnen. Gereden: BMW 530d Prijs: vanaf 69.990 euro