Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

iPhone-ontwikkelaar kost 400 miljoen

Er zijn nogal wat handige neefjes met iPhone apps aan de slag. Dat het ontwikkelen van software voor iPhone en iPad geen kinderspel is, bewijst een recente overname. 400 miljoen dollar werd afgetikt voor een piepjong bedrijf dat spelletjes maakt voor de Apple-apparaten.

 

Het gaat om het Amerikaanse Ngmoco, anno 2008 en stevig gefund door venture capital, dat werd ingelijfd door de Japanse gamefabrikant DeNA. De deal bestaat voor 300 miljoen dollar uit cash, maar is in totaal 400 miljoen dollar waard zodra een earn-out helemaal slaagt.

Social Games

Ngmoco heeft dan ook een interessante portfolio aan iPhone spellen, waaronder handenvol top-tien hits. De meest veelbelovende assets bestaan echter uit social games, zoals Touch Pets, We City en Godfinger. Bij DeNA, dat dit jaar een miljard omzet verwacht, doet vooral social game Mobage het erg goed. De makers hopen dat ze samen met de Amerikanen ook het Westen daarmee kunnen veroveren. Mobage heeft tientallen miljoenen gebruikers die de honderden spelletjes spelen op het game-platform.

Vol inzetten op mobiel social

De deal is ontegenzeggelijk de grootste tot nu toe in de mobiele gamewereld. "De markt voor social games in de VS is gigantisch, maar we zijn ervan overtuigd dat die voor mobiele social games nog veel groter zal worden," aldus DeNA-kopstuk Dai Watanebe in een toelichting op zijn aanschaf. "Daarom zetten we vol in op deze mobiele industrie."

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Veteranen

De mensen achter Ngmoco zijn overigens geen neefjes die op hun zolderkamer begonnen met hun bedrijf. Het is een club veteranen uit de gamewereld, met onder hen Neil Young, voormalig bestuurder bij Electronic Arts, en Bob Stevenson, ook hoog bij het eerbiedwaardige Namco.