Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innoveren tegen de solarcrisis

Terwijl links en rechts Nederlandse solarbedrijven omvallen, werkt Paul Stassen aan de ontwikkeling van een revolutionair zonnepaneel. Zijn Tulipps Cosmos is lichter en sterker dan alles wat de Chinezen kunnen leveren.

 

Het drama in de solarindustrie is een déjà vu. Wat eerder gebeurde met halfgeleiders en platte tv’s is nu aan de hand bij de zonnepanelen: in een nieuwe veelbelovende technologie wordt zoveel geïnvesteerd, dat overcapaciteit zorgt voor een moordende prijsval. “Een zonnepaneel wordt de grootste commodity die je maar kunt bedenken,”zegt Paul Stassen, die met Tulipps pas tweeënhalf jaar actief is in de industrie.

Arbeidskosten maken het verschil

De prijzen van een standaard module zijn in een paar jaar tijd al van 1500 euro gezakt naar 200 euro. Dat heeft ervoor gezorgd dat solarbedrijven omvallen, in Nederland was deze week Scheuten Solar aan de beurt. Maar het werkt Tulipps min of meer in de kaart. Hoe lager de prijs van een zonnepaneel, hoe zwaarder de kosten van montage en onderhoud naar verhouding drukken op de investering van zijn toekomstige klanten. “Daar werd vroeger niet naar gekeken, zeker niet toen er nog subsidie bestond. Maar nu maken arbeidskosten wel degelijk het verschil."

Lichter dan aluminium

En daar zit de crux van Stassens product: een conventioneel zonnepaneel is een aluminium frame met een glasplaat, zonnecellen en een draagconstructie die lomp en zwaar is. De Cosmos-module bestaat uit een laag ultradun gehard glas, waarachter de zonnecellen schuilgaan, plus een dragende constructie van kunststof. Het geheel is niet alleen oersterk, zo hebben tests onlangs bewezen, maar ook bijna de helft lichter. Dat maakt vervoer en montage een stuk aangenamer.

Beter toepasbaar

“Wij draaien het om: ons paneel heeft bij hetzelfde gewicht zestig procent meer oppervlak. En dat is relevant: het betekent dat je minder grondstoffen gebruikt, dat de montage sneller gaat en dat je op meer plekken panelen kunt monteren.” Want daar staat niet iedereen bij stil: veel industriële daken die bij wijze van spreken smeken om montage van zonnepanelen, kunnen net hun eigen gewicht en een flink pak sneeuw dragen. De panelen van Tulipps kunnen daar dankzij hun onzichtbare innovatie wel terecht. “Het is nu nog moeilijk in waarde uit te drukken, maar zo’n strakke glasplaat oogt veel aantrekkelijker dan een panel met een dikke rand.”

Automotive kunststof

Stassen combineert technologie uit de solarwereld met de kunststof knowhow uit de automotive industrie. Dat is geen toeval. Hij leverde in een eerder bestaan met Add Comp grondstoffen voor hoogwaardige kunststof componenten. Dat was een snelgroeiend bedrijf, dat het zelfs schopte tot de Deloitte Technology Fast50 en dat hij een paar jaar geleden verkocht. De opbrengst investeert hij nu in de ontwikkeling van het nieuwe zonnepaneel. De klanten uit de branche waaraan hij zijn additieven leverde, ontwikkelen nu mee aan de kunststof componenten van het Cosmos-paneel.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

China

Welke zonnecellen in de Cosmos worden gemonteerd, maakt weinig uit. Zelfs niet of die uit Europa of China komen. Stassen heeft al een liaison office in China, zijn website is zelfs in het Chinees vertaald. “Ik zou graag zien dat mijn technologie in Europa wordt toegepast, maar ik doe net zo lief zaken in China, waar de helft van de modulebouwers zit en een gigantische markt is.” Een eerste prototype heeft de martelingen in een testlab glansrijk doorstaan, inmiddels werkt Tulipps aan een commercieel prototype dat zich in de praktijk kan bewijzen. “Ik wil dit jaar bewijzen dat de wereld dankzij mijn product nooit meer dezelfde zal zijn.”