Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Innoveren bij Wolters Kluwer? Lekker complex!

Hoe is het om te innoveren binnen een 200-jarige multinational? Kan dat eigenlijk wel? Interim innovatiemanager Jasper Baggerman van DOK 5 legt uit.

Tot voor kort was Jasper Baggerman innovatie-lab manager bij uitgeverij Wolters Kluwer. Hij schreef in 2004 het boek ‘Ik heb een goed idee, wat nu?’ Na een gesprek met COO van de uitgeverij Johan van Campen startte Baggerman het inmiddels opgedoekte innovatie-lab.

Wolters Kluwer is sinds mensenheugenis content-leverancier van professionals. Met bijvoorbeeld wetboeken en mappen gevuld met jurisprudentie. Het probleem van het bedrijf voor het innovatie-lab is duidelijk: je nam een abonnement op een digitale boekenkast. Baggerman: “Maar waarom zouden professionals nog steeds de hele boekenkast kopen?”

“Misschien moet Wolters Kluwer helemaal geen boekenkasten meer verkopen, maar zoeken naar andere manieren om waarde toe te voegen. Om dat te onderzoeken, zetten we het innovatie-lab op. Een team van twee frisse tech-savy jongens en twee Wolters Kluwer-veteranen, die samen moesten ontdekken hoe Wolters Kluwer succesvol kan transformeren naar een duurzaam digitaal verdienmodel.”

Waar begin je dan?

“In een bestaande organisatie kun je het beste eerst naar de assets kijken, wat heb je al voor waardevols in huis? Wolters Kluwer heeft waardevolle content, een indrukwekkend auteursnetwerk en mooie nichemarkten. Die namen we als uitgangspunten. Hoe kun je hiermee, met hulp van alle nieuwe technologieën, professionals in die markten helpen? En wel op een manier die past bij Wolters Kluwer en waar ook geld mee te verdienen is? We ontwikkelden hiervoor een raamwerk waarmee Wolters Kluwer haar digitale transformatie kon doorlopen.” Het raamwerk bestaat uit acht innovatiepijlers, en per pijler bouwden we een proof-of-concept om te verifiëren dat die plannen haalbaar zijn.”

Wat voor concepten zijn daaruit gekomen?

“Een simpel voorbeeld is personalisatie. Wolters Kluwer beschikt over veel klantinformatie verspreid over verschillende databases. Hoe kun je die inzetten om je dienstverlening te verbeteren? Om dat te demonstreren verzamelden we handmatig de informatie uit de verschillende databases (webshops, content management systemen en gebruikersdatabase) en maakten hiermee tastbare profielen, inclusief LinkedIn profielfoto’s. Het is fascinerend hoeveel extra klantinzicht ontstaat als je deze profielen concreet voor je ziet. Iedereen aan de directietafel zag meteen de kansen.”

Dat het innovatie-lab ondertussen is stopgezet is volgens Baggerman geen nederlaag. “Een innovatie-lab is in mijn ogen per definitie een tijdelijke afdeling, verantwoordelijk voor het aanjagen van innovatie, het exploreren van nieuwe mogelijkheden en het ontwikkelen van een nieuwe koers. Na verloop van tijd wil je dat de bestaande organisatie die functies overneemt en innovatie is verankerd. Bij Wolters Kluwer heeft het innovatie-lab veel bereikt. Nu is het tijd aandacht te besteden aan de executie van de plannen die daar uit zijn voortgekomen.”

“Veel organisaties voelen buikpijn als ze denken aan de toekomst en voelen de noodzaak om te innoveren, ‘maar waar naar toe?’. Dan helpt zo’n lab om te experimenteren, op ontdekkingstocht te gaan. Weet je eenmaal je koers dan heb je geen lab meer nodig dan kun je gewoon een plan gaan maken en dat uitvoeren.”

Innovatie had geen omzetdoel binnen het bedrijf, een gebrek aan vertrouwen volgens Baggerman.

“Ik heb om targets gevraagd, maar die kreeg ik niet. Dat kun je niet waarmaken, kreeg ik dan te horen. Daar speekt weinig vertrouwen uit. En dat hoor ik in meer boardrooms. Als je niet gelooft dat je kunt vernieuwen, dan gaat het niet vliegen.”

Hoe verklaar je dat?

‘Verplaats jezelf eens in de directeur van zo’n bedrijf. Hoe is het om onder ogen te zien dat je huidige business straks ophoudt? En dat jij verplicht bent om er iets aan te doen zonder dat je al een oplossing ziet? Bite the bullet? Of toch nog maar een nachtje over slapen? Het zal zo’n vaart niet lopen … Bonus-technisch gezien is het laatste trouwens ook meestal de beste keuze. Ik geeft het ze te doen, hoor.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Samara Minnema en Marileen Kan werken bij Magnus Red, een organisatieadviesbureau dat complexe adviesprojecten en veranderingstrajecten uitvoert. Projecten van strategisch belang voor onze opdrachtgevers in de energie, media, retail en consumer goods. Dit interview is onderdeel van een reeks over Digital Transformation, lees meer op www.magnus.nl/red.

Foto Jasper Baggerman: Brenda van Leeuwen
Profielfoto's auteurs: Han Furnee