Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innovatie is niet alleen iets nieuws uitvinden

De innovatiefocus van grote bedrijven ligt te veel op uitvinden, zegt Wouter Koetzier. 'Start-ups zijn daar soms veel beter in.'

Grote bedrijven zijn goed in het op schaal doorvoeren van een klein idee, maar besteden daar te weinig aandacht aan, zegt Wouter Koetzier, managing director Innovation & product development bij Accenture. 'Er is een overdreven focus op het uitvinden van iets nieuws. Er gaat veel aandacht uit naar het creatieve aspect van innovatie, terwijl het ecosysteem van start-ups daar vaak geschikter voor is. Grote bedrijven zijn goed in opschalen, misschien moeten ze het uitvinden maar overlaten aan start-ups. Die zijn daar soms veel beter in.'

Techbedrijven en de grote farma

Koetzier geeft Apple, Microsoft en Cisco als voorbeelden van bedrijven die slim kleine bedrijven scouten, daar in investeren of ze (uiteindelijk) zelfs helemaal overkopen. Ook Google past in dit rijtje, het kocht recentelijk bijvoorbeeld nog het bedrijf Makani Power, dat met zwevende windturbines groene stroom wil winnen. Of kijk naar de biotechindustrie, waar grote farmabedrijven licenties sluiten met slimme start-ups die vanuit het laboratorium werken aan een nieuw medicijn. Het Nederlandse Prosensa, waar we vorig jaar nog uitgebreid over schreven, heeft bijvoorbeeld een grote deal gesloten met GlaxoSmithKline.

Minder tevreden over innovatie

Dat een deel van de grote bedrijven zich blindstaart op het uitvindingsproces, zorgt ervoor dat innovatie nog steeds niet altijd tot de gewenste resultaten leidt, aldus Koetzier. Accenture deed onderzoek naar het thema onder directeuren van 519 bedrijven met meer dan 100 miljoen dollar omzet, in Frankrijk, Engeland en Amerika. Hieruit kwam naar voren dat de innovatiebudgetten sinds 2009 (de vorige keer dat het onderzoek werd gedaan) zijn gestegen bij 51 procent van de respondenten en in 38 procent van de gevallen gelijk is gebleven, maar dat er tegelijkertijd meer ontevredenheid is over de resultaten van innovatie. Zo was 39 procent in 2009 tevreden over de commercialisatie en lancering van een innovatie, maar is dat in het recente onderzoek gezakt naar 28 procent.

Wel/geen concurrentievoordeel

De reden voor de slechte resultaten? Volgens Koetzier lukt het grote bedrijven onvoldoende om te achterhalen wat de klant wil, wat de trends zijn, hoe ze de juiste proposities moeten opstellen en hoe ze projecten binnen budget naar de markt moeten brengen. 'Wat ik ook stunning vind, is dat uit het onderzoek blijkt dat minder dan 1 op de 5 respondenten denkt dat ze concurrentievoordeel halen uit innovatie. Terwijl ik juist geen andere reden kan bedenken om te innoveren. Als je dat er niet uithaalt, dan is de manier waarop je innoveert blijkbaar fundamenteel verkeerd.'

ASML en Apple als goede voorbeeld

5 SLIMME GROTE BEDRIJVEN

Wat Apple, Microsoft en Google op internationale schaal doen, doen enkele Nederlandse bedrijven hier in de polder. Ze scouten start-ups en kopen ze soms zelfs over. Bekijk de slideshow met voorbeelden:

=> 5 bedrijven die profiteren van start-ups
Volgens Koetzier moeten bedrijven hun innovatieproces meer in een structuur gieten, zoals bijvoorbeeld ASML dat heeft gedaan. Dat bedrijf een duidelijk businessproces neergezet rond de ontwikkeling van nieuwe chiptechnologie en behoudt daardoor elke keer weer een voorsprong. Een ander goed voorbeeld is volgens Koetzier de app-store van Apple, die hij omschrijft als een moderne vorm van open innovatie. 'Het is een virtuele manier van schalen. Zij geven app-ontwikkelaars via de winkel toegang tot honderden miljoenen gebruikers. Het heeft gezorgd voor inkomstenstromen bij anderen, waar Apple weer van heeft kunnen profiteren. In dit soort gevallen worden totale businessmodellen omgekeerd.' Het is makkelijker gezegd dan gedaan, zegt ook Koetzier. 'Rond innovatie hangt een zweem van creativiteit en wetenschap, zoiets laat zich natuurlijk moeilijk in een structuur gieten. Maar het moet in ieder geval meer gebeuren.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5 factoren voor succes

Accenture stelde een lijst op met 5 factoren die volgens het bedrijf onderdeel moeten zijn van een geslaagd innovatieproces. Kort samengevat stellen ze het volgende:

  • Snelheid. Via een open benadering richting R&D, maar ook andere bronnen van kennis en expertise, kan snelheid en dus flexibiliteit gecreeerd worden. Volgens 28 procent van de ondervraagden was een van de belangrijkste redenen van innovatiemislukking het feit dat iets te laat op de markt kwam
  • Van product- naar businessinnovatie. Een cool product met vette features is mooi, maar nog belangrijker: het businessmodel rond de innovatie moet zorgen voor een unieke en gepersonaliseerde ervaring voor de klant, waardoor een blijvende stroom aan inkomsten wordt gegenereerd
  • Riskmanagement. Uit het onderzoek komt naar voren dat bedrijven minder risico durven nemen, dus moeten ze juist meer op risicomanagement gaan zitten, om kansen te identificeren en te evalueren wat er aan innovatie in de pijplijn zit
  • Sociale media en big data. Hiermee kan nog beter worden achterhaald wat de klant denkt en vindt, vaak zelfs in realtime. Deze kennis kan worden gebruikt om sneller te ontwikkelen en om de propositie te personaliseren
  • Zuinige innovatie. Ofwel: het imperken van de complexiteit en alles wat komt kijken bij de realisatie, waardoor de time to market korter wordt, de kosten lager worden en het veranderen van businessmodellen makkelijker wordt. Zo kan de middenklasse in opkomende markten worden bereikt, maar ook markten in ontwikkelde landen op zijn kop worden gezet

Beeld via Flickr.

Meer over innovatie?