.nl | .be

Business

In het nieuws: Wouter Kolk (CEO Albert Heijn)

Albert Heijn ligt in de clinch met een van de kaasleveranciers: het Franse Bel Group. Onder meer Leerdammer, La Vache qui rit en Boursin worden uit de schappen gehaald. Een profiel van de topman van Albert Heijn: Wouter Kolk (51).

Voor zijn jonge leeftijd heeft Wouter Kolk al flink wat CEO-posities op zijn cv staan. Het merendeel hiervan valt binnen Ahold, waarvoor hij al sinds 1996 werkt. Met één uitzondering: van 2007 tot half 2013 was Kolk CEO bij WE Fashion. Zijn overige CEO-posities waren bij Etos, Gall & Gall en sinds 2015 bij Albert Heijn, allen onderdeel van moederbedrijf Ahold. Opgeklommen binnen Ahold Kolk studeerde marketing aan hogeschool Inholland, later studeerde hij nog een jaar lang strategisch management aan de Harvard universiteit. Hij startte zijn carrière bij het Britse warenhuis Harrods als marketingmedewerker. Daarna rolde hij binnen bij Albert Heijn, om nooit meer weg te gaan. Hij klom op van vestigingsmanager naar CEO van het concern. Daarmee volgde hij Sander van der Laan op, die zestien jaar voor het bedrijf werkte. Van der Laan zat al een tijdje in de problemen vanwege tegenvallende resultaten, zijn concurrenten Jumbo en Lidl wonnen grondgebied. Albert Heijn stelde dat hij ‘in overleg’ werd vervangen door Kolk, die destijds nog VP speciale winkels en nieuwe markten was. Appie Today Vorig jaar lanceerde Albert Heijn ‘Appie Today’, een online tv-kanaal waarbij updates over de supermarktketen worden gepresenteerd. ‘Dat idee komt van onze medewerkers. Ze waren de papieren updates en memo’s zat en vonden dat ze het beter konden. Toen zijn ze gestart met bloggen en vloggen’, vertelt Wouter Kolk in een tv-interview met Eva Jinek. Het tv-kanaal is op YouTube te bekijken en vertelt de kijker over onder andere nieuwe producten. Maar het favoriete programma van Kolk is ‘Blij met Sjoerd’, video’s over een medewerker met het syndroom van Down. Ruzie Naast zijn drukke baan als CEO, zit Wouter Kolk ook in het bestuur van zowel discotheek Paradiso in Amsterdam als de botanische tuin Hortus Botanicus. Hij lijkt het nog drukker te krijgen, want de supermarkt is momenteel in conflict met kaasleverancier Bel Group. Er wordt zelfs niet met elkaar gesproken, maar Albert Heijn laat weten wel open te staan voor een nieuw gesprek. Tot die tijd moeten alle kazen van de leverancier uit de schappen worden gehaald en moeten klanten het doen andere of huismerken. Waar de ruzie exact over gaat is niet bekend, maar het zou niet aan de kwaliteit van de kazen liggen. Het is zeker niet de eerste keer dat Albert Heijn het met leveranciers aan de stok heeft, dat gebeurt de laatste periode regelmatig.