Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Thomas Schmidt (CEO TomTom Telematics)

TomTom staat op het punt om de Telematics divisie te verkopen en heeft een aantal kopers op het oog. Een profiel van topman van de divisie Thomas Schmidt.

TomTom staat op het punt om de Telematics divisie te verkopen en heeft een aantal kopers op het oog. Een profiel van topman van de divisie Thomas Schmidt.
Foto: TomTom Telematics

De Duitse Thomas Schmidt, managing director van TomTom Telematics, gelooft niet in toeval als het gaat om succes op de werkvloer. ‘De mensen die succesvol zijn hebben zelf de condities geschapen om hen naar de top te helpen. Anderen blijven de omstandigheden de schuld geven van wat er van hen geworden is’, schrijft Schmidt op zijn LinkedIn-pagina.

Rake woorden van een man die leiding heeft gegeven aan verschillende divisies binnen TomTom. In 2005 begon hij zijn carrière bij TomTom als directeur van de Duitse tak van het bedrijf, waarna hij in 2006 de leiding kreeg over TomTom Work, verantwoordelijk voor dataverwerking. Toen de afdeling opging in TomTom Business Solutions in 2010, kreeg hij daar de leiding over. Nu heeft hij de leiding over de afdeling Telematics, de bedrijfstak die software ontwikkelt waarmee autoverhuurders en transportbedrijven hun autovloot efficiënter kunnen gebruiken.

Eerder in zijn carrière werkte Schmidt ook al in de dataverwerking, eerst bij zijn eigenhandig opgerichte consultancybureau Informatik Consult, waarna hij andere bedrijven oprichtte met een soortgelijke strekking. Zijn laatst opgerichte bedrijf Datafactory AG werd in 2005 overgenomen door TomTom.

Zelfrijdende auto’s

Met zekerheid kan gesteld worden dat Schmidt een expert is in zijn vakgebied. ‘Toen de Amerikanen GPS openbaar maakten, dat was echt de doorbraak van telematics’, vertelt Schmidt in een video waarin hij vertelt over de historie van zijn vakgebied. Ondanks dat de wereld van GPS de afgelopen jaren flink onderhevig is geweest aan verandering, is het principe volgens Schmidt hetzelfde gebleven: ‘Mensen willen weten waar ze zijn, waar hun gebouwen zijn en waar ze naartoe moeten.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Schmidt ziet een gouden toekomst voor zelfrijdende auto’s. ‘In de komende vijftien jaar gaat dit echt een heel groot ding worden, in een veel bredere context dan dat we het vandaag de dag zien’, zo voorspelt hij. TomTom timmert hard aan de weg op dit gebied, door kaarten te ontwikkelen voor de zelfrijdende auto’s. Ze moeten immers wel weten waar ze heen moeten.

Maar dat is de tak automotive. TomTom Telematics staat volgens CEO Harold Goddijn te ver van de rest van het bedrijf af en gaat in de verkoop. Het bedrijf beweert in een persbericht al verschillende kopers op het oog te hebben. Beleggers zijn blij met het nieuws: het aandeel TomTom steeg met 20 procent bij de opening van de beurs.