Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Roy van Keulen (Directeur marketing Jumbo)

Jumbo neemt receptenwebsite Smulweb over. Een profiel van directeur Marketing van de supermarkt Roy van Keulen.

Jumbo neemt receptenwebsite Smulweb over. Een profiel van directeur Marketing van de supermarkt Roy van Keulen.
Foto: Jumbo

In een tijd dat e-commerce voor veel winkels nog toekomstmuziek was, hield Roy van Keulen, directeur marketing bij supermarkt Jumbo, zich er al mee bezig. Na een studie commerciële economie aan Inholland begint hij in 2000 bij KPN, waar hij het telecombedrijf hielp diversifiëren in klant relatie management.

Bij zijn daaropvolgende werkgever TomTom bouwt hij vanaf 2004 services en online uit, en laat hij de e-commerce-omzet uitgroeien tot tien procent van TomToms totale omzet (die toen 1,4 miljard euro was). Ook bij zijn volgende werkgever Maxeda DIY Group moederbedrijf van doe-het-zelfzaken als Praxis – houdt van Keulen zich bezig met aankopen via het internet. Als eerste directeur digitaal en later chief marketing officer bouwt hij het online communityplatform Voordemakers.nl

Online

Bij Jumbo houdt Van Keulen zich bezig het met ambitieuze streven om over vijf jaar marktleider te zijn in online boodschappen van Nederland. Op zijn zevende werkdag in 2017 werd de aanval die werd ingezet op concurrent Albert Heijn al duidelijk: terwijl Albert Heijn in anderhalf jaar tijd veertien punten opende, waren dat er voor Jumbo 200. Gewapend met een fles cava stond hij bij de opening van het driehonderdste afhaalpunt voor online boodschappen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bij de presentatie van de cijfers van het eerste half jaar van 2018 speelt ook online een belangrijke rol. De online omzet steeg in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder met twee derde. Bovendien werd er een tweede online distributiecentrum geopend. De gehele omzet steeg met 3,8 procent tot 3,9 miljard euro. Dat is minder snel dan een jaar geleden, toen de omzet in het eerste half jaar met 4,7 procent toenam.

Tegelijkertijd met de financiële resultaten werd de overname van receptenwebsite Smulweb gepresenteerd. Met de overname van de website, waar maandelijks zo’n drie miljoen bezoekers ideeën uitwisselen voor recepten, hoopt Jumbo de online positie nog meer te versterken. Smulweb is zowel in 2016 als 2017 uitgeroepen tot Website van het Jaar in de categorie culinair. Welk bedrag er voor de website is betaald, is onbekend.