Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Ronald Goedmakers (CEO Vebego)

Het Limburgse familiebedrijf Vebego gaat miljoenen investeren in IT-projecten, versterking van het management en in opleidingen voor het personeel. Een profiel van topman Ronald Goedmakers.

Foto: Foto via Vebego

Ronald Goedmakers ging ondernemen omdat het gebruikelijk was in zijn familie. ‘Mijn vader was ondernemer, mijn broer was ondernemer dus ik denk, dan ga ik dat ook maar doen’. In 1943 richtte zijn vader Ton Goedmakers een glazenwassersbedrijf op in Heerlen en gaf het de naam Hago, naar diens vader Harrie Goedmakers. Ronalds oudere broer Ton (junior, red.) groeide uit tot CEO en onder zijn leiding groeide het bedrijf uit van schoonmaakbedrijf Hago tot multinational Vebego, met vestigingen in meerdere landen.

Ronald begon zijn carrière niet bij Vebego. Na zijn studie Bedrijfskunde in Delft en Eindhoven ging hij aan de slag bij DSM. ‘Ik was toen namelijk nog in de veronderstelling dat hoe groter een organisatie, hoe meer ik zou kunnen leren. Dat bleek een misverstand. Hoe groter de organisatie, hoe specialistischer je werkzaamheden zijn. Ik besloot dan ook terug te keren naar Vebego omdat ik me vooral breed wilde ontwikkelen’, zegt hij erover in een interview met Management Scope. In 2004 nam Ronald het stokje over van zijn broer Ton als CEO van het familiebedrijf.

Inmiddels is Vebego met 26.000 werknemers een van de grootste schoonmaak- en thuiszorgbedrijven van Nederland. Inmiddels is Vebego actief in vier landen met 101 bedrijven en 49 joint ventures.

Investeringen

Over 2017 boekte het bedrijf een omzet van 832,5 miljoen euro. Dit is een toename van 3,9 procent in vergelijking met een jaar eerder. De winst kwam in 2017 uit op 12,7 miljoen euro. Voor het komende jaar is Vebego positief, maar het meldt wel dat de winst lager uit zal vallen door een flink investeringsprogramma. Het familiebedrijf gaat miljoenen investeren in IT-projecten, versterking van het management en in opleidingen voor het personeel, zegt het bedrijf in een toelichting op de cijfers.

Eind 2017 deed Ronald Goedmakers mee aan het televisieprogramma ‘Undercover Boss’ van SBS6. Verkleed als de werkzoekende Henk liep hij mee in de groenvoorziening, als huishoudelijke hulp en in de schoonmaak. ‘Ik wilde frank en vrij ervaren wat onze mensen dagelijks meemaken op een werkvloer’, zegt hij in een interview met Professioneel Schoonmaken.

Fysiek zwaar werk

Wat hem het meest bijbleef was het fysiek zware werk in de groenvoorziening en de verantwoordelijkheid die hij als thuiszorghulp had. Ook raakte hij weer doordrongen van het belang van opleidingen: ‘Daarnaast heb ik geleerd dat het voor mensen moeilijk is om na te denken over een volgende stap in hun werk of leven. Sommigen zijn daar wel actief mee bezig, anderen niet. Dat vind ik zonde. Mensen hebben vaak meer in hun mars maar komen er niet aan toe om zich te ontwikkelen, terwijl je voor sommige beroepen stevig in je schoenen moet staan. Meteen opleiding kun je daar beter mee omgaan en verder groeien. Het belang van opleiding en training is mij nog eens extra duidelijk geworden.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Flexibiliteit

Ook als ondernemer laat hij van zich horen: hij roept Den Haag in zijn blog op om de positie van de werknemers te veranderen. ‘Als ondernemer wil ik graag goede mensen aan me binden. En in hen investeren om hen en mijn bedrijf succesvol te maken. Maar ik moet ook rekening houden met de sterk wisselende vraag van opdrachtgevers, aanbestedingen die je kunt winnen maar ook verliezen, veranderende wet- en regelgeving, etc. Dit alles vraagt om flexibiliteit. Nu zijn de laatste jaren juist de risico’s verbonden aan vaste medewerkers fors toegenomen, en is het moeilijker geworden om je organisatie flexibel aan te passen.’

Innovator

Dat de schoonmaakbranche ook volop in beweging is, bewijst Goedmakers als hij in 2014 door MT wordt uitgeroepen tot ‘Innovator of the Year’. Goedmakers noemt innovatie ‘de toekomst en daarmee ook de waarborg voor continuïteit van het familiebedrijf.’ Als ceo wil hij de voorwaarden scheppen voor innovatie en de angst om fouten te maken wegnemen. ‘Innoveren werkt niet door mensen te overtuigen die niet willen, niet durven en bang zijn om fouten te maken. Zoek diegene die wél gelooft en durft en geef hem/haar het vertrouwen én de middelen om iets te ontwikkelen. Als je een eerste voorbeeld of concept hebt en iets kunt laten zien, is het al veel gemakkelijker om een grotere groep enthousiast te maken. De grootste uitdaging van innoveren is er gewoon mee te beginnen – zelfs al zijn er veel onzekerheden en weet je dat het altijd anders gaat uitpakken dan je vooraf hebt bedacht’, zegt hij erover in een interview met MT.