Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Peter van der Vorst (RTL)

Als nieuwe programmadirecteur bij RTL staat Peter van der Vorst voor een hels karwei. John de Mol trekt de zender leeg en kijkers lijken door te zappen. Wie is deze man die RTL nieuw elan moet geven? Een profiel.

Foto: RTL

Peter van der Vorst moet de schoenen vullen van Erland Galjaard als programmadirecteur van RTL. En dat zijn geen comfortabele schoenen, want de bedreigingen voor het commerciële televisiezenderconcern komen overal vandaan.

Van der Vorst begint, na zijn universitaire studie politicologie, zijn carrière in 1989 bij de KRO, VARA en NOS Radio. Hij schrijft in zijn beginjaren onder meer voor de Gay Krant en werkt jarenlang als verslaggever, eindredacteur en gedelegeerd producent bij Joop van den Ende Producties, Eyeworks en EVA Media. Sinds 1996 is hij te zien als presentator bij RTL 4. In 2009 start Van der Vorst samen met Nathalie Harari zijn productiehuis Vorst Media dat voor zowel RTL, de NPO als SBS programma’s maakt. In 2015 wordt het bedrijf overgenomen door Talpa Media.

Bedreigingen

Per 1 maart wordt Van der Vorst de nieuwe directeur content en marketing bij RTL. Kort door de bocht gezegd moet hij kijkcijferkanonnen bedenken voor de zenders en digitale consumentenplatformen van RTL, zoals RTL XL en Videoland. En dat lijkt een hele kluif te worden.

Ten eerste is er een goede bekende van Van der Vorst, die een serieuze bedreiging vormt: John de Mol. De Nederlandse mediatycoon is aardig op weg om de bekende gezichten bij RTL weg te kapen. (Uiteraard) Johnny de Mol maakte de overstap naar Talpa, maar ook Gordon, Wendy van Dijk en het drietal Wilfred Genee, Johan Derksen en René van der Gijp. Laatste wapenfeit van De Mol? Het aantrekken van zijn zus Linda.

Ten tweede is het diezelfde John de Mol die de programma’s die uit zijn hoge hoed komen, vooral probeert te slijten op het matig scorende SBS 6. Shows die bij de RTL-zenders te zien zijn of waren. Denk maar aan VI Inside (inmiddels op Veronica). Of aan het door De Mol bedachte Hollands Got Talent, waar in de tv-wandelgangen over gefluisterd wordt dat het hoog op de lijst van Talpa staat.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

On-demand

Tot slot moet RTL ook nog opboksen tegen de on-demandservices als YouTube-kanalen en Netflix. Met Videoland, waar al de series Mocro Maffia en Judas met enig succes werd gelanceerd, moet Van der Vorst vooral jongeren weten te verleiden. Maar het budget van RTL valt natuurlijk in het niet bij een grootmacht als Netflix.

“Het is een enorme uitdaging om in deze turbulente mediatijden inhoudelijk verantwoordelijk te zijn voor alle zenders en online platformen, waaronder Videoland”, zegt de nieuwe programmadirecteur. Benieuwd of de 47-jarige Van der Vorst voor voldoende vernieuwing kan zorgen.