Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Mark Heine (nieuwe CEO Fugro)

Mark Heine wordt per oktober 2018 de nieuwe CEO van bodemonderzoeker Fugro. Een profiel van de oud-Goudhaan met een lange staat van dienst binnen hetzelfde bedrijf.

Mark Heine wordt per oktober 2018 de nieuwe CEO van bodemonderzoeker Fugro. Een profiel van de oud-Goudhaan met een lange staat van dienst binnen hetzelfde bedrijf.
Foto: LinkedIn

Gevraagd in 2016 of hij de behoefte had om CEO te worden van bodemonderzoeker Fugro, was het antwoord van Mark Heine kort en krachtig: nee. ‘Ik twijfel nog of ik zoiets wil bij bij een beursgenoteerd bedrijf. Werk is dan je hele leven, terwijl ik op dit moment ook ruimte heb voor mijn kleine kinderen en sport’, aldus Heine tegen MT. ‘De korte cyclus met kwartaalrapportages en de druk van de aandeelhouders zorgen ervoor dat je geleefd wordt als CEO. Dat heeft mogelijk een negatief effect op de manier waarop ik die rol zou invullen.’

Vandaag blijkt dat het anders is gelopen: de Nederlandse bodemonderzoeker maakte bekend dat topman Øystein Løseth, die pas sinds april 2018 aan het roer stond van het bedrijf, opstapt wegens persoonlijke redenen. Heine is zijn logische opvolger: in 2015 trad hij al toe tot de raad van bestuur, waar hij verantwoordelijk is voor de maritieme divisie.

Regiomanager

Het is niet de eerste functie die Heine vervult binnen het bedrijf: sinds 2000 is hij werkzaam hij Fugro, waar hij als landmeetkundige begon na een studie Geodesie aan de Technische Universiteit Delft. Ook tijdens die studententijd maakte hij al snel carrière: voordat hij afstudeerde, was hij business unit manager van een sportcentrum in Nieuwegein.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Binnen Fugro werkte hij onder andere als Regiomanager voor Europa en Afrika, verantwoordelijk voor grote projecten in landen als Nigeria en Angola. Toen hij de verantwoordelijkheid voor de maritieme divisie aangeboden kreeg, twijfelde hij hevig of hij er wel klaar voor was. ‘Maar toen ik hiervoor werd gevraagd, kreeg ik de kans om mee te denken over de strategische positionering van Fugro. Dat trok me over de streep’, zegt hij in het interview met MT.

Goudhaantje

De snelle bloei van zijn carrière leverde hem in 2013 tot en met 2016 een plaats op in de lijst van de MT-Goudhaantjes, voor talent in het bedrijfsleven onder de 45 jaar. Iets wat hij trots vermeld op zijn LinkedIn-pagina. Vanaf volgende week kan hij daar een andere, zeer noemenswaardige prestatie aan toevoegen: CEO van het bedrijf waar hij inmiddels al meer dan 17 jaar werkt.