Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Marieke Snoek (Cycloon & Fietskoeriers)

Investeerder Wadinko neemt een belang in het idealistisch getinte Cycloon Post & Fietskoeriers. De snel groeiende pakket- en postbezorger biedt werk aan ruim 900 mensen, van wie velen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Algemeen directeur van Cycloon is Marieke Snoek.

Marieke Snoek Cycloon fietskoeriers MT
Foto: YouTube

‘Als je je kop leeg wilt maken en een beetje geld wil verdienen is dit één van de mooiste banen’, zei Marieke Snoek over haar werk als koerier bij Cycloon tegen SoCreatie. In 2008, na haar studie psychomotorische therapie, wilde ze iets anders doen en solliciteerde bij het koeriersbedrijf. Dat had in 2002 het eerste filiaal geopend, in Zwolle, en was daarna verder gegroeid naar Groningen en Arnhem.

Toen oprichter Eddy te Rietstap ziek werd in 2012, werd Snoek operationeel directeur om in 2013 mede-eigenaar te worden van Cycloon. Twee jaar later richtte ze overkoepelend platform fietskoeriers.nl op. ‘Dat is ook het bijzondere aan dit bedrijf. Ik begon als koerier en ben nu mede-eigenaar. Dat laat zien hoe belangrijk dit bedrijf het vindt dat werknemers kunnen doorgroeien en dat ze daarin ook actief met je meedenken.’

Vorig jaar won haar bedrijf de Game Changer Award. In Twinkle Magazine zei Snoek over haar verder ambities: ‘We willen graag de Elon Musk van de Nederlandse pakketwereld zijn.’ De rol van Cycloon en Fietskoeriers ziet ze vooral als aanvullend op gevestigde postbedrijven, voor de eerste en laatste kilometers, in het bijzonder in binnensteden.

Snoek is dit jaar genomineerd voor de Duurzame Jonge 100. In een korte introductie schrijft ze: ‘Wat in mijn werk niet is veranderd is dat ik vanuit de fiets denk. Ik hoop dat we met Fietskoeriers.nl de gevestigde orde kietelen. We hoeven niet de grootste te worden, maar het zou me met trots vervullen als pakketbezorging op de fiets in de stad over een paar jaar de standaard is. Het peloton groeit. Ik heb die steen in de vijver gegooid en inmiddels is het een flinke golf.’

Inmiddels bezorgt het bedrijf in 30 steden op de fiets en daarbuiten met auto’s op groengas. Bij Cycloon werken veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. ‘Waarom zou je het niet op een sociale manier doen als dat wel kan?’ Volgens Snoek is dat niet anders dan het werken met ‘reguliere’ werknemers maar ligt er wel een zeker valkuil, zegt ze tegen SoCreatie: ‘Mijn ervaring is dat mensen die bij een sociale werkplaats zitten een beetje gepamperd worden. De drempel om dan een dag niet te komen werken ligt dan ook een stuk lager, dat zie je terug in het ziekteverzuim bij deze werkplaatsen.’

Cycloon is volgens de Stentor met investeerder Wadinko in zee gegaan omdat de onderneming de verdere groei in goede banen wil leiden. ‘Dat is niet omdat het ons uit de hand dreigde te lopen, maar omdat je voor verdere groei financiële middelen nodig hebt’, zegt een woordvoerder van Cycloon. Volgens het bedrijf is de verdere groei niet in eerste instantie gericht op het behalen van meer winst, maar vooral op het creëren van meer banen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt en het verduurzamen van post- en pakketdiensten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wadinko neemt inmiddels met een minderheidsbelang deel in 24 bedrijven in Overijssel, Noordoostpolder en Zuidwest-Drenthe.