Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Jos Nijhuis, CEO van Schiphol

Met 350 tot 400 extra medewerkers hoopt Schiphol deze zomermaanden de drukte in goede banen te leiden. Een portret van Schiphol-CEO Jos Nijhuis die deze zomer zelf ook drie dagen aan de slag gaat als Airport Assistant.

Als Jos Nijhuis in 2008 lid wordt van het directieteam van Schiphol Group heeft hij geen achtergrond in de luchtvaart. Hij is accountant. Hij deed heao en ging daarna aan de slag bij Berk Accountants en later bij Price Waterhouse Coopers, het latere PwC. In 2001 wordt hij daar vice-voorzitter van de raad van bestuur en een jaar later komt hij aan het roer te staan van het bedrijf. Maatschappelijke impact Als hij door een headhunter wordt benaderd voor Schiphol is hij meteen enthousiast. Het veelzijdige en de grote maatschappelijke impact van Schiphol trekt hem. Dat hij van buiten kwam en geen enkele ervaring in transport of de luchtvaart had, had ook een voordeel, zo zei hij in een interview met Intermediair: Hij kon zoveel domme vragen stellen als hij wilde. Nijhuis houdt van een grapje. Zijn toon is vaak luchtig. Zo zei hij bij de opening van de tijdelijke terminal in april dat 'we moeten oppassen met zwartepieteren', een sneer naar KLM-topman Pieter Elbers. Toch kan niet iedereen die grappen altijd waarderen. In de feedback die hij krijgt hoort hij vaak dat zijn humor hard overkomt. Zelfrelativering In NRC zegt Els de Groot, de financieel directeur die onlangs vertrok bij Schiphol en vijf jaar intensief  met hem samenwerkte:  'Hij gebruikt humor als een effectieve management tool. Hij doet ook aan zelfspot. Als baas kun je jezelf daarmee van een afstand bekijken en relativeren, dat is heel belangrijk.' Jos Nijhuis is lid van de VVD, maar de omgang met de politiek viel hem zwaar. Hij mist politieke handigheid. 'Je hebt bij een luchthaven met heel veel stakeholders te maken. Dat vergt veel geduld. Iedereen vindt iets van Schiphol,’ zo zegt hij in hetzelfde interview. Ook met de omwonenden van Schiphol ligt Nijhuis overhoop. De groeiambities van de luchthaven botsen met de belangen van de omwonenden. KLM Ook heeft Nijhuis bonje met KLM-topman Pieter Elbers. KLM verwijt Schiphol de drukte op de luchthaven niet goed te hebben voorzien, met als hoogte-, of dieptepunt - het is maar net hoe je het ziet, de meivakantie. Lange wachtrijen zorgden ervoor dat mensen soms wel een uur in de rij stonden en daardoor hun vluchten misten. KLM kondigde aan de schade die er daardoor werd geleden op de luchthaven te willen verhalen. Ook beschuldigde KLM de Schipholtopman van wanbeleid, noemde hem ongeloofwaardig en zei dat hij de boel niet onder controle had. In het AD zei Nijhuis dat hij de kritiek niet leuk vond, maar het wel begreep. 'Voor de reiziger maakt het niet uit wie verantwoordelijk is. Als een passagier een uur in de rij staat, dan komt dat door Schiphol. Ik ben daar uiteindelijk verantwoordelijk voor, ik ben het gezicht van Schiphol.
Foto: Schiphol

Als Jos Nijhuis in 2008 lid wordt van het directieteam van Schiphol Group heeft hij geen achtergrond in de luchtvaart. Hij is accountant. Hij deed heao en ging daarna aan de slag bij Berk Accountants en later bij Price Waterhouse Coopers, het latere PwC. In 2001 wordt hij daar vice-voorzitter van de raad van bestuur en een jaar later komt hij aan het roer te staan van het bedrijf.

Maatschappelijke impact

Als hij door een headhunter wordt benaderd voor Schiphol is hij meteen enthousiast. Het veelzijdige en de grote maatschappelijke impact van Schiphol trekt hem. Dat hij van buiten kwam en geen enkele ervaring in transport of de luchtvaart had, had ook een voordeel, zo zei hij in een interview met Intermediair: Hij kon zoveel domme vragen stellen als hij wilde.

Nijhuis houdt van een grapje. Zijn toon is vaak luchtig. Zo zei hij bij de opening van de tijdelijke terminal in april dat ‘we moeten oppassen met zwartepieteren’, een sneer naar KLM-topman Pieter Elbers. Toch kan niet iedereen die grappen altijd waarderen. In de feedback die hij krijgt hoort hij vaak dat zijn humor hard overkomt.

Zelfrelativering

In NRC zegt Els de Groot, de financieel directeur die onlangs vertrok bij Schiphol en vijf jaar intensief  met hem samenwerkte:  ‘Hij gebruikt humor als een effectieve management tool. Hij doet ook aan zelfspot. Als baas kun je jezelf daarmee van een afstand bekijken en relativeren, dat is heel belangrijk.’

Jos Nijhuis is lid van de VVD, maar de omgang met de politiek viel hem zwaar. Hij mist politieke handigheid. ‘Je hebt bij een luchthaven met heel veel stakeholders te maken. Dat vergt veel geduld. Iedereen vindt iets van Schiphol,’ zo zegt hij in hetzelfde interview. Ook met de omwonenden van Schiphol ligt Nijhuis overhoop. De groeiambities van de luchthaven botsen met de belangen van de omwonenden.

KLM

Ook heeft Nijhuis bonje met KLM-topman Pieter Elbers. KLM verwijt Schiphol de drukte op de luchthaven niet goed te hebben voorzien, met als hoogte-, of dieptepunt – het is maar net hoe je het ziet, de meivakantie. Lange wachtrijen zorgden ervoor dat mensen soms wel een uur in de rij stonden en daardoor hun vluchten misten. KLM kondigde aan de schade die er daardoor werd geleden op de luchthaven te willen verhalen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ook beschuldigde KLM de Schipholtopman van wanbeleid, noemde hem ongeloofwaardig en zei dat hij de boel niet onder controle had. In het AD zei Nijhuis dat hij de kritiek niet leuk vond, maar het wel begreep. ‘Voor de reiziger maakt het niet uit wie verantwoordelijk is. Als een passagier een uur in de rij staat, dan komt dat door Schiphol. Ik ben daar uiteindelijk verantwoordelijk voor, ik ben het gezicht van Schiphol’.