.nl | .be

Business

In het nieuws: Harold Goddijn (TomTom)

TomTom schroeft de omzetverwachting voor dit jaar iets op. Na jaren van dalende omzetten lijkt TomTom-topman Goddijn de neergang te hebben gekeerd. Een portret.

Harold Goddijn werd in 1960 geboren in Oegstgeest, als zoon van een verzekeringsman en een slagersdochter. Als kind had hij een grote wens: rijk worden. Ook tijdens zijn studie economie aan de Universiteit van Amsterdam uit hij die wens. Het lukte hem. Nog voor zijn veertigste verkoopt hij het door hem opgezette bedrijf Psion aan het Britse moederbedrijf voor 5,4 miljoen euro. Zijn tijd bij Psion levert hem nog iets anders op, hij ontmoet er zijn echtgenote, de Franse Corinne Vigreux, die later ook bij Palmtop aan de slag gaat. Luieren en zeilen Met het geld van de verkoop gaat Goddijn doen waar hij zin in heeft, luieren en zeilen. Maar na een jaar heeft hij er alweer genoeg van. Hij steekt de helft van zijn vermogen in het bedrijf Palmtop, het latere TomTom, dat hij met twee studievrienden Peter-Frans Pauwels en Pieter Geelen had opgericht. In 2005 gaat TomTom naar de beurs. De beursgang maakt hem miljardair. Het levert hem 430 miljoen euro op plus nog eens de waarde van zijn aandelenpakket van 28 procent van de aandelen. Door de VEB wordt hij uitgemaakt voor zakkenvuller. Goddijn reageert hier niet op. Hij houdt sowieso niet zo van de schijnwerpers, al geeft hij later toe dit in huiselijke kring wel te hebben besproken. In de interviews die hij geeft, praat hij vooral over zijn bedrijf. Persoonlijke vragen mijdt hij. Doorzettingsvermogen Goddijns eigen succes zegt hij te danken aan zijn doorzettingsvermogen. ‘Bovendien kan ik snel schakelen tussen korte en lange termijn. Veel managers zijn óf actiemens, óf visionair. Ik ben sowieso een atypische manager. Ik wil weten wat er op projectniveau speelt. Daarvoor laat ik me door de mensen bijpraten. De beslissing dingen niet te doen, is belangrijker dan dingen wel te doen. Als iedereen overal mee aan de gang gaat, wordt het niets.’ Zei hij in 2006 in een interview met de Volkskrant. Ondanks zijn enorme vermogen komt Goddijn nog steeds met de fiets naar zijn werk. Hij rijdt in een Volkswagen Golf. Het transportmiddel waar hij het meeste geld aan uitgeeft is zijn zeiljacht, de 44 meter lange Lion Heart. Goddijn is een fervent zeiler. Met de Lionheart zeilt, en wint hij verschillende zeezeilwedstrijden. Samenwerking Baidu De kritiek die Goddijn de afgelopen jaren kreeg, was dat TomTom te weinig diversifieerde. Met de komst van navigatieapparatuur op smartphones nam de vraag naar mobiele kastjes voor in de auto af. TomTom moest een nieuwe vorm van inkomsten vinden. Deze samenwerking met Baidu richt zich op het verbeteren van HD-kaarttechnologie voor de Chinese markt en is onderdeel van een groter samenwerkingsverband. Het Apollo-project, onder leiding van Baidu bestaat uit ruim vijftig bedrijven die betrokken zijn bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto's. Over deze samenwerking zegt Goddijn: 'Omdat Baidu gebruik maakt van TomToms kaartenplatform voor HD-kaarten creëren we een wereldwijd HD-kaartenplatform voor toeleveranciers en technologiebedrijven die werken aan de toekomst van het autorijden.'

Doorzettingsvermogen

Goddijns eigen succes zegt hij te danken aan zijn doorzettingsvermogen. ‘Bovendien kan ik snel schakelen tussen korte en lange termijn. Veel managers zijn óf actiemens, óf visionair. Ik ben sowieso een atypische manager. Ik wil weten wat er op projectniveau speelt. Daarvoor laat ik me door de mensen bijpraten. De beslissing dingen niet te doen, is belangrijker dan dingen wel te doen. Als iedereen overal mee aan de gang gaat, wordt het niets.’ Zei hij in 2006 in een interview met de Volkskrant.

De laatste jaren ging het slecht met TomTom. De navigatiekastjes waarmee het bedrijf groot en succesvol werd, werden in sneltreinvaart overbodig vanwege een app op de smartphone: Google Maps. Gelukkig had TomTom in 2007 kaartenmaker Tele Atlas voor 2,9 miljard euro overgenomen. Die aankoop, destijds bekritiseerd als veel te duur, lijkt het bedrijf nu te redden. Autofabrikanten, waaronder TomToms klant Baidu, zijn druk met het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s. Goede digitale en gedetailleerde kaarten zijn daarbij van levensbelang.

De omzetdaling is in elk geval tot staan gebracht en komt dit jaar uit op zo’n 825 miljoen euro, zo liet TomTom dinsdag weten. Dat is nog wel minder dan de 900 miljoen van vorig jaar, maar wel meer dan de 800 miljoen die was verwacht.