Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Dick Boer (AholdDelhaize)

Dick Boer bracht Ahold terug in rustig vaarwater en kreeg de lang gedroomde fusie tussen Ahold en Delhaize voor elkaar. Na vandaag neemt Frans Muller het stokje over van de kruidenier die de afgelopen zeven jaar aan het hoofd stond van het levensmiddelenconcern.

Dick Boer AholdDelhaize MT
Foto: AholdDelhaize

Een ‘kruidenier pur sang’, werd Dick Boer genoemd. ‘Hij stelt de klant altijd centraal’, zei René Roorda, de algemeen directeur Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) waar Boer voorzitter was tot hij in maart 2011 CEO werd van Ahold. ‘Hij kent de winkelvloer en is nauwkeurig op de hoogte van de consumentenprijzen.’

Dick Boer werd geboren op 31 augustus 1957 in het Zeeuwse Axel. Na een studie Heao bedrijfs­economie in Breda werkte hij achtereenvolgens bij Unigro en SHV Holdings voordat hij in 1998 benoemd werd tot CEO van Ahold Tsjechië. In 2000 werd hij voorzitter en CEO bij Albert Heijn, in 2003 voorzitter en CEO van Aholds Nederlandse werkmaatschappijen. Hij trad in 2006 aan als COO van Ahold Europa en werd in 2007 lid van de raad van bestuur van Ahold. Sinds 1 maart 2011 is Boer CEO van Ahold. Daarnaast is hij vice co-chair van The Consumer Goods Forum, lid van de dagelijkse besturen van VNO-NCW en lid van de adviesraad van G-Star. Dick Boer is getrouwd en heeft vier kinderen.

Pak melk

Om een internationaal beursgenoteerd bedrijf te leiden, is het misschien niet nodig te weten wat de melk kost. Maar de opluchting over de komst van superkruidenier Dick  Boer in 2011 was begrijpelijk. Ahold was nog maar net hersteld van een drama – op het nippertje – en had geen behoefte meer aan een flamboyante CEO. Met Boer werd de onder­neming op maat bediend. ‘Met al zijn retailkennis kunnen we nu verstandig groeien’, zei René Dahan, vertrekkend voorzitter van de raad van commissarissen in het Financieele Dagblad bij Boers aantreden.

‘Het werkt heel vaak tegen je als je het vak beheerst’, zegt Boer terugblikkend tegen het FD. ‘Dan gaan mensen zeggen: hij is wel een goede vakman, maar snapt hij het nou? Is hij een strateeg? Ik denk dat ik ook strategische ambitie heb laten zien. Ik zei: we moeten verder vooruit.’

Verder vooruit met het hervormen van de retail: meer inzet op online en eigen merken; niet alleen een winkel zijn die producten verkoopt met een merk erop, maar zelf een merk zijn. En meer inzet op duurzaamheid en gezondheid. Het ‘gezonde vinkje’ op een selectie echt gezonde producten komt uit de koker van Boer.

Nieuwe CEO

Dick Boer is een bescheiden, onopvallende man. Het zou voor een groot deel te danken zijn aan zijn Zeeuwse nuchterheid en degelijkheid dat de fusie tussen het Nederlandse Ahold en het Belgische Delhaize uiteindelijk toch is gelukt, nadat die al een aantal keer was afgeketst.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bij de fusie tot AholdDelhaize werd al gesuggereerd dat Dick Boer zijn functie als CEO zou neerleggen, en dat doet hij dus na vandaag. Boer vindt het een mooi moment om te stoppen, zegt hij tegen FD. ‘Ik ben nu 60 jaar. Met mijn ideeën kan ik ook andere dingen gaan doen. Ietsje meer ruimte gaan creëren voor mezelf. (…) En je kunt beter niet wachten tot iemand op je schouders tikt en vraagt, wordt het niet eens tijd om te gaan?’

De nieuwe CEO bij AholdDelhaize is Frans Muller, over wie MT eerder dit profiel schreef.