Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

In het nieuws: Anouk Kooijmans (CEO Nomad)

Outdoormerk Nomad is verkocht aan participatiemaatschappij Nederlands Merk. Een moeilijke beslissing voor de familie Kooijmans, die het bedrijf 40 jaar geleden begon. Een profiel van CEO Anouk Kooijmans.

Outdoormerk Nomad is verkocht aan investeerder. Een moeilijke beslissing voor de familie Kooijmans, die het bedrijf 40 jaar geleden begon. Een profiel van CEO Anouk Kooijmans.
Foto: YouTube Omroep Gelderland

De manier waarop Anouk Kooijmans aan de top van outdoormerk Nomads kwam te staan, was onverwacht. Haar broer Barry, eigenaar van het bedrijf, kwam in 2014 om met zijn gezin bij de ramp met MH17. ‘Ik heb toen mijn broer wegviel gezegd: ik zorg dat dat blijft bestaan, ik laat die mensen, dat merk en zijn erfenis niet vallen’, aldus Kooijmans tegen Omroep Gelderland. Terwijl het bedrijf in investeerder Peter Korver een nieuwe directeur vond, nam Anouk Kooijmans de rol van CEO vanaf 2014 op zich.

Haar vader Bob Kooijmans richt het bedrijf in 1978 op, vooral bekend van de lichte slaapzakken, tenten en rugzakken. Het is onderdeel van het Zweedse bedrijf Polydaun, wat synthetische dekbedden en slaapzakken produceert. Anouk begint niet direct binnen het familiebedrijf: na een studie Bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam begint ze in 1992 bij EY als consultant.

Na twee jaar verlaat ze het bedrijf voor een baan bij The Polydaun Holding, waar Nomads sinds de oprichting onder valt. ‘Op mijn 32ste was ik enorm ambitieus, hechtte bijzonder aan een carrière. Ik had nooit gedacht dat ik zou trouwen en kinderen zou krijgen. Tot mijn man op mijn pad kwam. Toen hij naar Singapore ging voor zijn werk, ben ik hem achterna gereisd’, aldus Kooijmans tegen De Gelderlander. Ze schrijft er het boek The Happy Expat Woman over. Als adviseur blijft Kooijmans altijd betrokken bij Nomads, in 2014 neemt ze de rol van CEO op zich.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Opvolging

Onder haar leiding maakt het bedrijf een verjonging door. Dat bleek naar eigen zeggen het sterkst uit de focus op digitaal. Drie eigen winkels van het outdoormerk werden gesloten. ‘Van oorsprong zijn we producent en merkenbouwer. Retail is echt een vak apart en dat vraagt andere skills en een bepaalde manier van denken. Wij hebben dat niet allebei kunnen doen, het één ging ten koste van het ander’, aldus Kooijmans tegen Retailtrends.

Tegelijkertijd was duidelijk dat Kooijmans een tijdelijke aanstelling had als CEO. Ze drong er direct op aan om alle aandelen te verkopen. Het familiebedrijf wordt nu overgenomen door de Haarlemse participatiemaatschappij Nederlands Merkgoed, wegens gebrek aan een vaste opvolger binnen de familie. De onderneming is nog gevestigd in Zevenaar, maar zal verhuizen naar Utrecht of omgeving.