Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

iLocal-oprichter back in business

Pieter Grasdijk en Maarten Janssen zijn weer terug in de markt voor lokaal zoeken. Een jaar nadat ze iLocal verkochten aan TomTom, lanceren ze Infohubble. En halen ze geld op bij een paar klinkende namen.

 

Hoeveel geld de Denen in Infohubble steken, wordt niet bekend gemaakt. Deze week lanceren Grasdijk en Janssen hun nieuwe product in Silicon Valley. Daar wordt ILM (Interactive Local Media) 2010 gehouden, een driedaagse conferentie over alles wat met lokaal te maken heeft.

Diepe data

Infohubble richt zich wereldwijd op het ontsluiten van informatie over bedrijven op lokaal niveau. Dat gaat tegenwoordig veel verder dan Gouden Gids-achtige data: openingstijden, klantbeoordelingen, actuele aanbiedingen, het assortiment; de informatie gaat in de toekomst zo diep als de consument maar wil gaan.

Grondstof

Infohubble ontwikkelt technologie om die data geautomatiseerd te verzamelen en te verrijken. Doel is de verkoop aan derden. "Voorlopig richten we ons niet op consumenten als eindgebruiker; zie ons maar als grondstofleverancier," zegt Grasdijk vanuit San Francisco. Hij begint vanuit enkele grote steden in de VS en Europa, om vandaaruit uit te breiden.

Sunstone Capital

Het product zijn ze bij Infohubble de afgelopen maanden from scratch aan het bouwen, maar over de funding van hun nieuwe startup hoeven Janssen en Grasdijk zich geen zorgen meer te maken; het Deense Sunstone Capital, dat onder meer al in Layar investeerde, hebben ze zojuist aan boord gehaald. Ook Tommy Ahlers investeert, de Deense ondernemer die fortuin maakte door zijn mobiele site ZYB aan Vodafone te verkopen. "Sunstone kwam ik tegen toen ik voor iLocal partijen zocht, die het bedrijf konden helpen bij een internationale expansie. Het klikte, en we hebben elkaar weer weten te vinden."

iLocal 2.0

Hun nieuwste startup (8 man personeel, er worden nog 2 techneuten gezocht) is namelijk een logisch vervolg op eerdere avonturen met iLocal. Pieter Grasdijk had vanaf 1999 ervaring opgedaan bij het online zetten van de Gouden Gids en begon vervolgens voor zichzef. iLocal, een online lokale bedrijvengids in Nederland en België, groeide vanaf 2005 tot een bedrijf met meer dan honderd man maar brak niet echt internationaal door. Aanvankelijk was Wegener, uitgever van lokale gidsen, partner, maar in 2008 liet die zich uitkopen.

TomTom

Eind 2009 verkochten de aandeelhouders het bedrijf aan TomTom: "als je niet de meerderheid bezit, moet je je bij zo'n beslissing neerleggen," zegt Grasdijk achteraf. TomTom rolde het product op in TomTom Places en ontsloeg advertentieverkopers omdat het overschakelde op een ander businessmodel. Medewerkers van iLocal gingen nog met auto langs bij adverterende klanten – het ouderwetse handwerk, TomTom schakelde over op volledige online sales.

Businessmodel

Het businessmodel van Infohubble is duidelijk anders: eindgebruiker is niet de consument, de omzet komt niet van bedrijven die betalen voor een (uitgebreide) vermelding via Infohubble. "Zolang wij erin slagen een hogere kwaliteit data te leveren dan de Gouden Gidsen dat op dit moment doen, kunnen we daar een prijs voor vragen." Grasdijk richt zich met name op actuele data voor mobiele gebruikers. Hij denkt voorlopig niet aan gesponsorde vermeldingen of andere manieren van betaalde vermelding.

Google

Moest Grasdijk in een vorig leven nog ontkennen dat hij de Gouden Gids beconcurreerde, nu geldt dat natuurlijk vooral voor de bedrijfsvermeldingen op Google Places. "Er is een duidelijk verschil: Google zal nooit data verkopen aan derden. Dat is juist wat wij doen. Op dit moment zou ik geen partij weten die over grenzen heen data verkoopt van een kwaliteit die wij nastreven," zegt Grasdijk.

Amsterdam-Silicon Valley

Mede dankzij het verse kapitaal kan Grasdijk het komende jaar extra mensen aan het werk zetten. De ontwikkeling zal vanuit Amsterdam blijven gebeuren, voor het smeden van deals met partners en andere business development is silicon Valley een logischer plek, stelt Grasdijk. "Daar ga ik zelf niet zitten. Ik ben een vliegende kiep, en ik ben op een leeftijd dat ik me daarvoor niet meer de meest geschikte persoon acht."

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

.