Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoeveel banen creëert Apple?

Apple heeft voor het eerst bekendgemaakt hoeveel banen kunnen worden toegeschreven aan de productie van zijn iPhones, iPads en iPods. De vraag is: hoe meet je dit?

 

Nagenoeg in hetzelfde weekend dat in Nederland de eerste officiële Apple Store onder grote belangstelling zijn deuren opende aan het Leidseplein in Amsterdam, publiceerde het concern cijfers hoeveel banen het creëert. Volgens die cijfers is het bedrijf indirect verantwoordelijk (geweest) voor de creatie van 514.000 banen in Amerika en dat staat los van de 47.0000 mensen die Apple daar in dienst heeft. De wijze waarop Apple zijn gegevens berekent, stond meteen na bekendmaking flink ter discussie.

Hoe komt het bedrijf dan precies tot deze aantallen? De Analysis Group, het bedrijf dat de berekening heeft gemaakt, weegt alle werkgelegenheid mee die indirect tot stand komt of een gevolg is van de productie van Apple. Zoals de 700.000 banen bij leveranciers en de 210.000 banen bij bedrijfjes die apps en andere tools maken voor de iPhone en de iPad. TechNet, een high-tech platform berekende onlangs dat er 466.000 banen zijn die zich bezighouden met de creatie van apps. Volgens de Analysis Group is Apple verantwoordelijk voor 45 procent daarvan.

Leuk detail: uit de publicatie blijkt onder meer ook dat Apple werkt met het krasbestendige glas van Gorilla Glas. Het concern maakt nooit details bekend over leveranciers, maar in dit geval staat in het rapport dat bij de 257.000 banen die Apple creëert bij leveranciers, ook banen zitten van werknemers bij Corning in Kentucky en New York, producent van Gorilla Glas. 

Twijfelachtige cijfers

Verschillende economen betwisten de exactheid van de cijfers. "Apple is een groot bedrijf. En 'groot' is de enige precieze omschrijving die ik ervan kan geven, zei Gary Pisano, hoogleraar bedrijfskunde aan Harvard Business School tegen de New York Times. "Als mensen niet voor Apple zouden werken dan zouden ze waarschijnlijk wel ergens anders werken. Misschien niet voor hetzelfde loon, maar dat zullen we nooit weten", aldus David Autor, hoogleraar aan MIT.

Claimen dat je direct of indirect voor banen zorgt, is sowieso doorgaans moeilijk hard te maken. Dat geldt ook altijd voor het effect van maatregelen om werkgelegenheid te stimuleren. Zo stelt de Amerikaanse overheid bijvoorbeeld dat de impact van de stimulus uit 2009 om de banengroei aan te zwengelen, uiteen kan lopen van 1,6 tot 8,4 miljoen banen. Dat scheelt nogal een slok op een borrel.

Employment multiplier

Terug naar de cijfers van Apple. Apple heeft er niet bij gezegd waarom het de gegevens bekendmaakt, maar daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Een sympathieke verklaring voor de openbaring van de cijfers zou kunnen liggen in de voorzichtige poging van het bedrijf de laatste tijd om de bedrijfsvoering transparanter te maken. Zo benadrukte het concern afgelopen januari in het laatste Suppliers Responsibility Progress Report dat het hard werkt aan het verbeteren van arbeidsomstandigheden bij leveranciers.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een andere reden zou kunnen zijn om critici de mond te snoeren die beweren dat Apple lang niet zoveel werkgelegenheid creëert als andere Amerikaanse vlaggenschepen zoals General Motors in diens hoogtijdagen. Nog een reden kan zijn om het te kunnen gebruiken in een toekomstige lobby bij de overheid. Veel grote ondernemingen voeren het argument van 'job multiplier' op als ze bij de federale regering en of staten een pleidooi houden voor belastingkortingen. Het cijfer van 4 miljard dollar wat Apple app-ontwikkelaars naar eigen zeggen heeft betaald aan royalties doet het in een gesprek met een gouverneur waarschijnlijk ook altijd leuk.

En toch blijft het met de cijfers van Apple een beetje als wanneer je geliefde tegen je zegt: "Als ik jou toch niet had…" Tja, dan had hij of zij vermoedelijk gewoon een ander. Misschien wel niet zo leuk als jij, maar dat zullen we dus nooit weten…

De klant wordt juichend ontvangen bij Apple:

Lees ook: