Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoera, het is oorlog in de opslag (en dat is goed nieuws)

Google, Amazon en Microsoft stunten om elkaar en Dropbox en Box uit de markt te drukken. Waarom de storage wars goed nieuws zijn.

Oké, bij storage wars zou je kunnen denken aan de gelijknamige reality-serie, waarin opkopers proberen big bucks te verdienen aan opgeslagen inboedel. Leuk kijkvoer, maar relevanter zijn de storage wars die momenteel woeden in de cloudwereld. Wat voorafging: internetgiganten als Google, Microsoft en Amazon bieden in hun steeds verder uitdijende aanbod aan clouddiensten opslagcapaciteit aan. Behalve dit dartele drietal zijn er ook massa's specialisten in cloudopslag, onder aanvoering van Dropbox en Box. Ooit waren ze startups, inmiddels zijn het miljardenbedrijven die zich opmaken voor een beursgang.

De hemel op aarde

Voor gebruikers die vanaf veel verschillende locaties productief willen zijn, is een moderne cloudopslagdienst de hemel op aarde: of je nu op je smartphone, laptop of tablet werkt, meer dan een internetverbinding is niet nodig om bij je bestanden te kunnen en die te delen met anderen. Een backup maken is een beetje prehistorie geworden: gedoe met schijven, gesleep met bestanden of op allerlei knoppen drukken om iets te synchronsieren; alles gaat tegenwoordig haast ongemerkt de cloud in, zeker bij iCloud, de dienst waarmee Apple gebruikers van zijn hardware aan zich bindt.

Prijsmodel: heroïnedealer

Dat gemak heeft wel zijn prijs, hoewel de aanbieders hetzelfde prijsmodel hanteren als heroïnedealers: de eerste shotjes – in dit geval 2 tot zelfs 15 gigabytes aan opslagruimte – zijn gratis. Maar zodra gebruikers verslaafd zijn en met hun digitale hebben en houden zijn overgestapt naar de cloud, wordt het tijd om het over de rekening te hebben. Want die 5 of 10 GB aan opslagruimte is zo op, als je eenmaal alle foto's muziek en powerpoints op internet zet. En denk erom: de opslag is gehuurd, per maand of jaar, wat het op termijn in feite vele malen duurder maakt dan de aanschaf van die ouderwetse externe harddrive. Wat dat betreft is er goed nieuws voor cloudgebruikers, want er is een prijsoorlog uitgebroken in de cloudopslag die het leven voor gigabytevreters een stuk voordelig kan maken.

Google's oorlogsverklaring

Het is misschien wel inherent aan het fenomeen cloud computing: in zijn aard is het een gestandaardiseerd IT-aanbod, waarbij aanbieders zich wel kunnen onderscheiden met wat extra toeters en bellen, maar waar het in essentie toch draait om een bulkproduct: geheugenruimte. En dan ligt een prijzenslag op de loer, zodra aanbieders hun grondgebied willen uitbreiden. De afgelopen jaren zakten cloudaanbieders al regelmatig met hun tarieven, maar vorige week nam Google de stap die geldt als officiële oorlogsverklaring. In een poging om meer gebruikers te lokken naar zijn Google Drive ging het mes in de prijzen. Voortaan kost 100 GB 1,99 dollar per maand, in plaats van 4,99 dollar. Maar de prijsval voor 1 terabyte (1000 GB) maakt duidelijk dat Google zich vooral ook op zakelijke gebruikers richt: van 49,99 voor 9,99 dollar per maand. Een prijsdaling van 80 procent.

Wie volgt: OneDrive of Dropbox?

De stap van Google wordt vooral gezien als het uitdagen van Microsoft, dat met OneDrive zijn cloudopslagdienst Skydrive onlangs heeft opgepoetst tot een dienst die (eindelijk) vlekkeloos werkt, en Dropbox, de specialist met de grootste naamsbekendheid onder kleinere gebruikers. Microsoft zal niet lang kunnen volhouden dat zijn dienst zo veel beter is dat die ook meer dan het dubbele mag kosten. OneDrive vraagt 100 dollar per jaar voor 200 GB, bij Google krijg je daarvoor bijna 1 TB. De 2 GB gratis ruimte bij Dropbox klinken ook ineens schraal, vergeleken bij de 15 GB van Google. Zijn de Gigabytes van de beurskandidaat soms van goud?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En: wie wint de oorlog?

Precies: een gigabyte is een gigabyte, dus Microsoft, Dropbox en de rest zullen wel moeten volgen. Vooral in de strijd om nieuwe gebruikers van de cloud, want wie zijn muziek, fotoalbums en mailarchief goed en wel in de cloud van pakweg Google of Microsoft heeft staan, zal niet zo snel overstappen voor een paar tientjes voordeel vanwege het gedoe van de overstap. Maar consumenten en zakelijke gebruikers hebben nog andere redenen om niet meteen voor Google door de knieën te gaan: het bedrijf leeft van reclame-inkomsten – lees: de verkoop van gebruikersdata. En terecht of niet, niet iedereen is er gerust op dat het familiealbum alleen voor de eigen kring toegankelijk zal blijven.

De belangrijkste strijders in de storage wars op een rij: