Spreek iemand aan op zijn gedrag, en er volgt vaak een verdedigende reactie. Hoe ga je daarmee om?
Dingen weglachen, relativeren, de andere kant opkijken, er zijn allerlei reacties van mensen mogelijk als je iemand (kritische) feedback geeft. Het is weinigen gegeven om meteen toe te geven: 'Je hebt gelijk, ik heb het niet goed gedaan'. Geeft niets, want als je voorbereid bent op deze defensieve reacties is er best verbetering mogelijk.
Gytha Heins van Be7 noemt 4 mogelijke reacties van mensen die aangesproken worden, en hoe je daar weer op kunt reageren:
#1. Anderen de schuld geven
Uiting: ‘Het is niet mijn schuld. Wat had je dan verwacht als anderen dit en dit doen?’
Reactie: Ga niet in op wat anderen doen, maar blijf bij je punt en vraag hoe hij of zij kan bijdragen aan de oplossing of verbetering.
#2. Ontkennen
Uiting: ‘Ik begrijp niet waarom dat een probleem is.’
Reactie: Herhaal dat het voor jou wel een probleem is en wees helder waarom. Wat kost het? Hoe belemmert het bij het realiseren van doelen? Vraag het gedrag te veranderen zodat het minder een probleem wordt.
#3. Rationaliseren
Uiting: ‘Ach joh, dat doet toch iedereen?'
Reactie: Ga niet in op deze opmerking, maar herhaal het concrete gedrag wat je gezien hebt en waarom juist dit gedrag jou persoonlijk ergerde. Breng het terug naar deze situatie en de interactie tussen jullie tweeën.
4. Boos worden
Uiting: ‘Ik heb er genoeg van dat iedereen altijd maar loopt te zeuren over…’
Reactie: Benoem deze boze reactie expliciet en vraag wat het is dat je collega zo raakt. Probeer te onderzoeken waarom de collega boos wordt, en wat daaraan te doen is. Bied eventueel aan op een concreet ander moment erop terug te komen.
Meer over aanspreken:
-
Mensen op slecht gedrag aanspreken? Dat durven we niet
-
Zo voer je het perfecte feedbackgesprek
-
De 6 valkuilen van feedback geven
-
'Veel mensen krijgen fysiek last als ze iemand moeten aanspreken'