Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe reageer je op defensief gedrag na feedback?

Spreek iemand aan op zijn gedrag, en er volgt vaak een verdedigende reactie. Hoe ga je daarmee om?

Dingen weglachen, relativeren, de andere kant opkijken, er zijn allerlei reacties van mensen mogelijk als je iemand (kritische) feedback geeft. Het is weinigen gegeven om meteen toe te geven: 'Je hebt gelijk, ik heb het niet goed gedaan'. Geeft niets, want als je voorbereid bent op deze defensieve reacties is er best verbetering mogelijk.

Gytha Heins van Be7 noemt 4 mogelijke reacties van mensen die aangesproken worden, en hoe je daar weer op kunt reageren:

#1. Anderen de schuld geven

Uiting: ‘Het is niet mijn schuld. Wat had je dan verwacht als anderen dit en dit doen?’

Reactie: Ga niet in op wat anderen doen, maar blijf bij je punt en vraag hoe hij of zij kan bijdragen aan de oplossing of verbetering.

#2. Ontkennen

Uiting: ‘Ik begrijp niet waarom dat een probleem is.’

Reactie: Herhaal dat het voor jou wel een probleem is en wees helder waarom. Wat kost het? Hoe belemmert het bij het realiseren van doelen? Vraag het gedrag te veranderen zodat het minder een probleem wordt.

#3. Rationaliseren

Uiting: ‘Ach joh, dat doet toch iedereen?'

Reactie: Ga niet in op deze opmerking, maar herhaal het concrete gedrag wat je gezien hebt en waarom juist dit gedrag jou persoonlijk ergerde. Breng het terug naar deze situatie en de interactie tussen jullie tweeën.

4. Boos worden

Uiting: ‘Ik heb er genoeg van dat iedereen altijd maar loopt te zeuren over…’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Reactie: Benoem deze boze reactie expliciet en vraag wat het is dat je collega zo raakt. Probeer te onderzoeken waarom de collega boos wordt, en wat daaraan te doen is. Bied eventueel aan op een concreet ander moment erop terug te komen.

Foto

Meer over aanspreken: