Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hoe online-super Picnic AH en Jumbo wil verslaan

Boodschappen thuisbezorgen is een lastig verdienmodel voor supermarkten. Picnic gaat het anders doen met zijn pilot in Amersfoort.

Al meerdere spelers hebben hun tanden erop stukgebeten. De online boodschappenbezorgdiensten Truus.nl, Boodschappendirect.nl en Superdirect.nl (waarin Sligro aandeelhouder was) gingen al ten onder, maar dat weerhoudt nieuwkomer Picnic er niet van om zich op de markt van online boodschappen te storten.

Picnic is een online supermarkt die gratis thuisbezorgt en een laagste-prijsgarantie biedt. Ondernemer Michiel Muller richtte Picnic samen met drie compagnons op en hij legt aan Sprout uit waarom Picnic het wel gaat redden: 'We nemen de twee belangrijkste drempels voor consumenten weg. Ten eerste willen ze niet lang wachten op hun boodschappen, en ten tweede willen mensen niet betalen voor de bezorging.'

Picnic bezorgt daarom gratis: 'We komen om de dag bij je langs.' Muller stelt dat de bezorgkosten niet in de prijzen van de boodschappen verdisconteerd zullen worden. Kosten worden volgens hem bespaard door het ontbreken van dure panden en door een uitgekiend distributiesysteem, met supermarktketen Boni als inkooppartner.

Drie jaar voorbereiding

Drie jaar geleden beet Muller zich met compagnons Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys en Bas Verheijen vast in de eerste spreadsheets, waarna het team het afgelopen jaar is uitgedijd tot 30 mensen.

Beckers en Nieuwenhuys waren eerder eigenaar van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Verheijen is voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000. Muller kennen we als mede-oprichter van de onbemande tankstations van Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel.

Amersfoort als testgebied

Afgelopen mei werden de eerste boodschappen bezorgd, met een aantal wijken in Amersfoort als testgebied. Om het project zo lang mogelijk geheim te houden, rijden de busjes anoniem, zonder logo’s, rond. In totaal doen 150 huishoudens mee met de test. 'Het is nu belangrijk om alle kinderziektes eruit te halen en de app te verbeteren.' In september moet de dienst officieel live gaan.

De belangrijkste uitdaging is wat Muller betreft de klant 'supertevreden' te houden, vooral met stipte bezorging. Die 'last mile' is het grootste knelpunt in online boodschappenland: hoe krijg je de melk, luiers en frisdrank snel en op tijd bij de klant? Picnic wil dit oplossen door een systeem met één landelijk distributiepunt, waar alle boodschappenmandjes worden gevuld. Die worden vervolgens naar de hub van een stad gebracht, waarna een vloot elektrische busjes ze naar de voordeur brengt.

De klant kiest zelf welke rit hem of haar het beste uitkomt en weet tot op een half uur precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. Bij de aflevering van de boodschappen is geen pinpas nodig: betaling vindt in de app plaats.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kapitaalintensief traject

Hoeveel geld het viertal tot nu toe geïnvesteerd heeft geeft Muller niet prijs, 'maar je kunt je voorstellen dat je met een team van 30 mensen niet uitkomt met 50.000 euro'. 'Dit is een kapitaalintensief traject, dus je moet bereid zijn om serieus te investeren.'

Wat Muller betreft is de tijd nu echt rijp voor online boodschappen. 'Elektronica en fashion hebben de sprong naar online al gemaakt, daar is rond 25 procent online. Alleen boodschappen blijven behoorlijk achter.' Slechts 1,5 procent van de 35 miljard euro aan supermarktomzet ging via het web. Dat terwijl volgens de prognoses van Picnic 80 procent van de consumenten zijn boodschappen graag thuisbezorgd wil hebben.


Lees meer over Michiel Muller: