Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe minimale gezichtsexpressies cruciale informatie weggeven

Boosheid, blijdschap of minachtig: onze emoties kunnen we maar moeilijk verbergen. Hoe hard we het ook proberen, er valt altijd een micro-expressie waar te nemen. Het herkennen van die gezichtsexpressies kan op de werkvloer goed van pas komen, vertelt trainer en psycholoog Job Boersma in deze video.

Iedere emotie laat een kwartseconde sporen op het gezicht achter: een micro-expressie, die sneller is dan het censuursysteem in ons brein. In een salesgesprek kan zo’n gezichtsexpressie veel informatie weggeven. Gaat een mondhoek bijvoorbeeld omlaag, dan is er sprake van minachtig en kun je er vanuit gaan dat de verkoop niet doorgaat. Bespeur je een lach, dan ben je waarschijnlijk verzekerd van een goede deal. Daarnaast kun je met het lezen van micro-expressies leugens detecteren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Trainen

Wil je het herkennen van micro-expressies trainen, in een eerder interview met MT gaf Boersma de volgende tip: ‘Leer eerst welke spierbewegingen bij welke emotie horen. De techniek zelf is vrij makkelijk, de spierbewegingen zijn eenvoudig te herkennen. De snelheid van de micro-expressie moet geen probleem zijn. Onze hersenen zijn voorzien van prima software. Bekijk de micro-expressie een paar keer in slow motion en het wordt eenvoudig om de beweging te herkennen.

De moeilijkheid schuilt in het richten van de aandacht. Omdat je in een gesprek ook bezig bent met de inhoud en de regie, gebruik je al veel cognitieve ruimte. In het begin zal het dus lastig zijn om tegelijkertijd te focussen op het herkennen van micro-expressies.’