Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe je auto je business maakt (of juist breekt)

Een foute autokeuze schaadt de business meer dan te hoge prijzen of slechte service. 'U doet zaken met een winnaar.'

Het is een laag op de weg liggend race-monster. De catalogusprijs: liefst 185.000 euro. Toch is Duco van Keimpema ervan overtuigd dat zijn witte Audi R8 4.2-V8 FSI zijn business goed doet. Noem het een diepte-investering. 'Als je een dergelijke auto koopt, hecht je aan mooie spulletjes', verklaart de directeur-eigenaar van Care Cosmetics in Dordrecht. En die status is belangrijk in zijn sector: de cosmetica. 'Als ik bij klanten kom voorrijden in een afgetrapte Kia Rio, is dat slechter voor mijn bedrijf dan met deze R8. Met deze auto laat ik zien dat ik succesvol ben. En mensen willen graag bij succesvolle mensen horen.' 

audi r8

Soms met de A6

Eerlijk is eerlijk, als Van Keimpema voor het eerst bij een relatie komt, neemt hij voor de zekerheid de Audi A6, die hij voor zijn vrouw kocht. Ook een dure auto: een 3.0 TFSI, afgeladen met opties. Kost ruim een ton. Maar wel minder opvallend dan de R8. 'Ik doe dat vanwege het Hollandse calvinisme', erkent hij. 'Op sommige mensen komt een R8 nu eenmaal verkeerd over.'

Ego-marketing

Een auto is meer dan vier wielen en een stuur. Meer ook dan van A naar B. Een auto betekent ook business. En die relatie gaat twee kanten op. Goede business betekent dat je een grote auto kunt kopen. Maar een grote auto betekent op zijn beurt ook goede business. Je auto is zowel ego-marketing als personal branding, die ook je business vaak een flink eind vooruithelpt, zo blijkt in de praktijk. 

Auto-ommekeer

Dat merkte bijvoorbeeld Monique van Nieuwenhuizen, erfplanner bij Cretio, toen ze haar zilvergrijze Toyota Corolla inruilde voor een Mini Cooper Cabriolet in racing green. 'Die Corolla nam ik over uit de erfenis van mijn moeder, hij was nog hagelnieuw. Maar ik voelde me er met de dag bejaarder in worden. Terwijl mensen nu naar me lachen. In de file krijg ik geregeld de vraag: zullen we ruilen?' En haar auto-ommekeer maakt de tongen los bij zowel cliënten als bij notarissen, uitvaartverzorgers, goede doelen en andere zakenrelaties. 'Ik word blij van deze auto.'

Altijd thumbs up

Michel van den Bergh, de man achter het hippe luxedrankje Monte Scroppino Originale, is er ook van overtuigd dat zijn lakzwarte Mercedes-Benz 500 SL roadster uit 1986 zijn business goed doet. 'Het is thumbs up, altijd, bij iedereen. Het is een gespreksopener, gesprekken gaan eerst over hoe mooi mijn 500 SL is, hoe lang ik hem al heb, etcetera.' De kwaliteit van zijn product wordt ermee bevestigd, vindt hij, zoals ook zijn website dat doet en de mooie vrouwen die het drankje op events serveren.

Niet over the top

'Ik kom veel bij eigenaren van tankstations, vaak ook autodealers. Dan kan ik niet met een oud barrel aankomen', zegt Madelon Balm, eigenaar van een bedrijfseconomisch adviesbureau voor pompstations en een distributiebedrijf dat bloemen levert aan supermarkten. Ze heeft een Audi A5 1.8 TFSI Sportback van 48.000 euro. Een mannenauto, noemt ze het. En, relativeert ze: 'Laten we wel wezen, het is geen Porsche. Een Audi A5 is niet over the top.'

Wat is usance?

Een Porsche is over the top, een dure Audi kan dus wel. Al verschilt het sterk per beroepsgroep wat usance is en wat not done. Een notaris kan geen Porsche rijden. Maar aan de andere kant: een topvrouw in executive search kan bij cfo's en dga's weer niet aankomen met een Baby-Benz. Het is in Nederland een delicate balans op het dunne koord tussen calvinistische ingetogenheid en laten zien wat je bereikt hebt. Al lijken steeds minder mensen zich door dat strenge calvinisme geremd te voelen. 

Hooguit een fiets

Neem Edwin Poorthuis, softwareleverancier en eigenaar van een Porsche 911 Cabrio, een BMW X5, een BMW 535d touring en ook nog een Porsche Cayenne GTS. 'Sinds ik ondernemer ben, ging het héél vaak bijna verkeerd. Dan had ik nu hooguit een fiets gehad. Maar het ging ook vaak góéie kanten op en daarvan wil ik genieten.'

porsche

Salonfähig

Als je lezingen en boekentournees doet in het bedrijfsleven, moet je 'salonfähig' zijn, vindt ook trendwatcher Adjiedj Bakas. 'En dus ben ik strak in het pak en heb ik een zwarte auto.' Voor hem geen 'wit apenpakje met overal ritsjes' en al helemaal geen shabby auto. Wat heet: hij laat zich sinds kort langs congresserend Nederland chaufferen in een zwarte BMW 750 iL. Daarvoor had hij een Lexus 600h 5.0 V8, de grootste Lexus die er bestaat, van niet minder dan 1,5 ton.

Lemen hut

Georgo Muller, directeur van een detacheringbedrijf voor overheden, heeft voor zakelijke kilometers een diepbordeauxrode Volvo XC90 D5 AWD en privé een Mitsubishi Pajero Sport. 'Het duurste dat ik ooit gekocht heb toen ik ondernemer werd.' Hij geeft zich niet zo makkelijk over aan uitspattingen, zegt hij. Al komt dat niet door calvinisme, maar door zijn Eritrese achtergrond. 'Tot mijn zevende woonde ik in een lemen hut met een zinken dak. Ik heb nog altijd moeite met een grote aanschaf.' 

Sportief en strak

Een dikke auto bevestigt wat je hebt bereikt. Dat werkt prettig, vinden veel managers en ondernemers. Zo kost Wouter Ikinks blauwe Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line S niet minder dan 50.000 euro. En dan is de directeur van StarApple, een wervings- en selectiebureau voor ICT-specialisten, zelf nog maar 27. 'Je ziet mensen wel eens denken: goh, zo'n jonge jongen, zo'n auto, blijkbaar doet-ie het wel aardig.' Soms willen zijn relaties zelfs een stukje meerijden. 'Mensen vinden hem sportief of strak. Ik heb wel het bekende grapje over korting al vaker gehoord. Vooral bij mkb-bedrijven. De zaken gaan bij jullie kennelijk goed, zeggen ze dan. Maar opdrachtgevers zijn positief over mij en ons bedrijf.'

Geen Hyundai voor de deur

Michel Bais van Mobile View Point denkt er precies zo over. Hij kocht een nieuwe Volvo V70 T4 en erkent dat statusaspecten daarbij meespelen. 'Een Ford Mondeo is ook prima, maar mensen meten toch je succes af aan je auto. Met een Hyundai voor de deur denken mensen eerder dat het niet zo goed met je gaat.'

volvo v70

Extra geloofwaardigheid

Powerdressing werkt. En dat geldt dus ook voor de auto die je rijdt, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. 'Het gedoodverfde chique Armani-pak en de glimmende BMW van de consultant dragen bij aan de impact van zijn advies', luidt de samenvatting van de dissertatie Let Me Give You a Piece of Advice, waarop Stefanie Tzioti in 2010 promoveerde aan de Erasmus Universiteit. Een managementadviseur die meer lijkt op George Clooney dan op Columbo krijgt meer gedaan bij zijn gehoor en zijn adviezen worden eerder aangenomen. De spreekwoordelijke Rolex om de pols, het strakke pak en de dure BMW, het draagt allemaal bij aan extra geloofwaardigheid.

Auto is afgeleide van succes

Hoe dat komt? Consumenten en opdrachtgevers denken: 'the rich are right', schrijft Tzioti in haar proefschrift. Consultants die zij ondervroeg, benadrukken ook zelf hoezeer zij hechten aan een representatieve auto en het juiste pak. 'Je auto moet een afgeleide zijn van je succes', zegt bijvoorbeeld ook Bas Hertz, oprichter van D&B The Facility Group, groot in beveiligings- en receptiediensten en facility management voor bedrijven als KPMG, TNT, Rabobank, UPC, Amstel Hotel. Al zijn medewerkers, van huismeester tot beveiliger, hebben bedrijfskleding aan van Mart Visser. 'Dat ziet er goed uit, mensen gaan erdoor stralen', verklaart Hertz. Zelf draagt hij pakken van Oger of maatpakken van Suit Supply. En rijdt hij een donkergrijze Audi A4 Avant.

Omgaan met kampioen

'Ik heb geleerd dat je bij het zakendoen een fatsoenlijke auto moet hebben', zegt ook Marc Damen, directeur van cateringbedrijf Markies Catering. 'Je laat met zo'n auto zien: u doet zaken met een volwassen bedrijf. Met een winnaar.' En dat werkt, daarvan is hij overtuigd. Hij heeft een BMW 650i Cabriolet 4.2, die nieuw ruim 100.000 euro kost. Zijn bedrijf, met 150 locaties en 400 medewerkers, is Nederlands grootste cateraar van onderwijsinstellingen. 'De jeugd vindt het altijd geweldig als je in zoín auto komt aanrijden. Leerlingen willen ook graag met een kampioen omgaan.' Zelf zegt hij 'niets te hebben' met status. 'Je gelooft het misschien niet, maar ik ben de zoon van een gewone timmerman en drie keer blijven zitten op het vmbo. Gepassioneerd zijn, daar gaat het om in het leven. Dat houd ik leerlingen ook altijd voor.'

jaguar xf

De enige Jaguar

Nog meer bewijs nodig dat een mooie auto succes uitlokt? Kijk naar de wonderbaarlijke opmars van Bank Ten Cate & Cie in Amsterdam. Egbert ten Cate, directeur-eigenaar van de onafhankelijke private bank, reed tot oktober 2008 een Peugeot 604. In het weekend dat ING zijn kapitaalinjectie van de overheid kreeg, kocht hij bij Münsterhuis in Hengelo een Jaguar XF, een 2.7 diesel. 'Nadat we het eens waren geworden over de prijs, vroeg de verkoper: 'Gaat u het echt doen? Wilt u dan meteen tekenen?' Ik denk dat het de enige Jaguar was die hij die maand verkocht', herinnert Ten Cate zich.

Auto brengt succes in je hoofd

Maar sinds hij de auto heeft, groeide Bank Ten Cate elk jaar met 10 tot 15 procent per jaar, tegen de kredietcrisis en het marktsentiment in. In 2010 groeide hij zelfs met 50 procent, toen de bank de private banking-activiteiten van Delta Lloyd Bank Nederland overnam. Het aantal medewerkers nam toe tot 36 mensen en groeide verder tot 45 begin 2013. Dankzij weer een nieuwe overname, die van SNS Private Banking op 19 augustus 2013, kwam het medewerkersbestand op 70. Het vermogen van Ten Cate verdubbelde opnieuw, tot nu 2 miljard euro. 'We zijn erg tevreden dat we hebben waar we naar op zoek waren', vertelde Ten Cate in augustus tegen Het Financieele Dagblad. Kortom: een grote auto kan je succes brengen in je werk, je humeur, en in je hoofd.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

BMW 118i

Geen tuttebel

Dominique Lap, pr-adviseur bij het 10 mensen sterke FS Agency in Amsterdam, had autovrees. Sinds ze een BMW 118 kocht is dat voorbij. De auto is niets minder dan een openbaring, zegt ze. 'Zo'n BMW is zó veel makkelijker bestuurbaar. Hij nam echt de stress weg die ik altijd had in de auto. Dankzij deze BMW raakte ik mijn rij-angst kwijt.' Op de weg word je in een BMW met meer respect behandeld, merkt Lap dagelijks. 'In een kleine auto ben je voor andere weggebruikers een tuttebel. Als je in een BMW wat trager rijdt, doe je rustig aan.'

En dat heeft alleen maar voordelen. 'Je komt rustiger aan bij een afspraak. Ik raad iedere vrouw dan ook aan een BMW te kopen, of in elk geval een grotere auto. Hoe je uit je auto stapt, heeft invloed op hoe je tegenover klanten staat. Je straalt rust uit. Omdat je minder gestrest bent, kun je doortastender zijn in je gesprek.'