Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Corpus het redt zonder subsidie

Corpus in Oegstgeest is een marketing-technisch hoogstandje. Het museum wordt gerund als gewoon bedrijf en overleeft zonder het subsidie-infuus van de overheid.


Henri Remmers is algemeen directeur Reco Productions International en in die rol onder meer verantwoordelijk voor Corpus (Oestgeest) “Wij denken niet in subsidie”, zegt Remmers. Zijn museum Corpus, dat in 2010 meer dan 200.000 keer werd bezocht, biedt de bezoeker een uur lang een reis door het lichaam van de mens. Het gebouw staat goed zichtbaar naast de A4 bij Oestgeest, “marketingwise een must”, aldus Remmers, ook verantwoordelijk voor themapark Archeon in Alphen a/d Rijn.

Zakelijk risico

“We hebben het project als traditionele onderneming benaderd. Een museum met een sluitend businessplan opzetten, dat kan best. Afhankelijk zijn van subsidie lijkt me zakelijk gezien riskant. Je krijgt het één keer, misschien een tweede keer, maar wat gebeurt er daarna?” Inkomsten haalt Corpus daarom uit ticketverkopen, uit congressen die in het pand worden georganiseerd (voor maximaal 600 man) en via sponsoring. Remmers: “De zogenoemde founding fathers kunnen bijvoorbeeld een permanente presentatie krijgen. Daar kunnen ze zichzelf laten zien, binnen het kader gezond leven, eten en bewegen.” Met deze founding fathers worden contracten van drie jaar afgesloten, voor bedragen tussen de 60.000 en 200.000 euro per jaar, afhankelijk van de invulling.

Sponsoren

DE NIEUWSTE MT IS UIT

De nieuwe editie van MT-magazine is uit. Hierin leest u onder meer deze verhalen:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

– Kunst is cash, hoe de cultuursector geld gaat verdienen.
– Interview met Gerrit Zalm.
– Effectuation: ondernemerschap is te leren.

Wilt u MT morgen al in huis hebben? Bestel dan vandaag.
Op dit moment zijn sponsoren bijvoorbeeld Sanquin en Stivoro, in het verleden behoorden partijen als Davitamon en Hero tot de lijst. Voor de toekomst zijn er plannen voor een hotel naast het museum, om zo de congresfaciliteit te versterken, daarnaast wil Remmers het winstmakende concept internationaal uit gaan rollen. “We zijn druk bezig met opties in China, Rusland en de Verenigde Staten. Ik denk dat we binnen een jaar de eerste buitenlandse vestiging gaan bouwen.” Zo wordt langzaam verder gebouwd aan het succes van Corpus. Remmers besluit: “Elk jaar op een creatieve manier de begroting sluitende krijgen, dat is toch leuk? Musea zijn juist een prachtig vehikel voor commercie.”

Lees ook: