Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hiervoor dumpt Apple Google Maps

Het is nog een gerucht, maar Apple zou Google maps dumpen voor 3D-kaarten van C3 Technologies. De kaarten zien er verbluffend goed uit. Als Apple erin slaagt de technologie van dit bedrijf in het besturingssysteem voor iPad en iPhone op te nemen, zijn wij voor!

 

Het gerucht is niet helemaal zonder grond. Toen Apple de eerste iPhone in 2007 lanceerde, draaide die nog op Google Maps om zijn gebruikers de weg te wijzen. Maar sinds 2009 is het bezig het wiel zelf opnieuw uit te vinden/verbeteren. Daarvoor stelde het zijn eigen geo-afdeling samen. Na de aankoop van kaartsoftwaremaker Placebase volgde de overname van het Canadese 3D-bedrijfje, Poly9. Afgelopen herfst nam Apple vervolgens C3 Technologies over, een maker van 3D-kaarten die een product had dat er verbluffend goed en echt uitziet. Zie de video voor een indruk.
 

Google moet eruit

Het begint erop te lijken, dat Apple's Geo-Team een app klaar heeft, die aan de wensen voldoet. De 3D-kaarten komen geen moment te vroeg, als ze er in juni bij de lancering van iOS 6 opdraven. Eigenlijk waren ze al verwacht bij de vorige grote update van het mobiele besturingssysteem. De iPhone is immers lang niet meer de enige smartphone en ook de iPad krijgt langzaam maar zeker serieuze concurrenten, die meestal draaien onder Google's Android. Daarin zijn de Google maps en navigatie beter geïntegreerd, terwijl de kaartfunctie op de Apple bijvoorbeeld geen actieve navigatie à la TomTom toelaat. De hele wereld draait tegenwoordig rond locatiegebaseerde diensten, dus er is groot belang bij het beheersen van de wegwijzerij van begin tot eind. Apple wil daarom geen moment langer dan noodzakelijk afhankelijk blijven van het kaartmateriaal van zijn aartsrivaal.

Kans voor TomTom?

Over TomTom gesproken: een fraaie 3D-presentatie van de omgeving is één ding, voor de hardcore geografische informatie zal Apple het nog steeds van externe partijen moeten hebben. En daar kan TomTom van profiteren. Vorig jaar al voegde Apple een opmerkelijke paragraaf toe aan zijn kleine lettertjes, waarin een handvol copyright-alinea's van kaartenmakers. Waaronder TomTom voor in elk geval Canada en een trits Europese landen. Google is TomTom-dochter Tele Atlas al vanaf 2009 eruit aan het wippen, met dank aan de befaamde Streetview-auto's. 

Lees ook:

Aquabattery krijgt investering van 6 miljoen euro voor batterij op water en keukenzout

Jiajun Cen en Emil Goosen hebben 6 miljoen opgehaald voor Aquabattery, de startup die een flowbatterij ontwikkelt die met water en zout stroom opslaat. De Aquabattery geldt als milieuvriendelijk en veilig alternatief voor batterijen met lithium of andere grondstoffen.

aquabattery batterij water keukenzout
Het team van Aquabattery.

De investeringsronde in de energiestartup uit Alphen aan den Rijn werd geleid door de Europese investeerder EIT InnoEnergy, met deelname van overheidsinvesteerders InnovationQuarter en Invest-NL, Init Power en een groep business angels.

Ceo Jiajun (JJ) Cen kan met het verse kapitaal de komende tijd nieuwe mensen aannemen, de technologie doorontwikkelen en de eerste productie starten. In 2026 wil Aquabattery, vorig jaar nog finalist in de MT/Sprout Challenger50, in Europa de markt op.

Flowbatterij

De waterbatterij of flowbatterij is een goedkope, duurzame manier voor zogeheten Long Duration Energy Storage (LDES): het zó opslaan van stroom, dat die daarna een aantal uren achter elkaar beschikbaar is. Een ‘losse’ lithium-ion-batterij houdt dat niet zo lang vol. De ingenieurs van Aquabattery flikken het om met water, keukenzout en membranen minimaal 8 uur achter elkaar op maximaal vermogen stroom te leveren.

Bij het opladen zet de batterij via membranen zout water met elektriciteit om in zuur en base, een proces dat omkeert bij ontlading. De flowbatterij is, afgezien van de membraantechnologie, redelijk simpel en goedkoop te installeren, zegt Cen. ‘Het systeem wordt geleverd in een container met de membranen. Afhankelijk van de capaciteit die je nodig hebt, zet je er een watertank of waterzak naast, keukenzout erbij en als alles is aangesloten draait het.’

De flowbatterij waarmee Aquabattery proefdraaide op een Italiaans eiland.

De waterbatterij is bovendien modulair: voeg een container toe en het vermogen van de flowbatterij is op te schalen naar honderden kilowatts, stelt de oprichter van Aquabattery. Door de watertanks groter te maken neemt de opslagcapaciteit toe, ofwel de hoeveelheid uren die de batterij achter elkaar zijn vermogen kan leveren.

Inherent veilig en duurzaam

Lithium, kobalt of andere grondstoffen met allerhande nadelige eigenschappen komen er niet aan te pas. ‘Doordat hij alleen met water en zout werkt, is hij inherent veilig. De uitstoot bij het transport is ook nog eens laag: dat water en zout regel je ter plekke.’

Later dit jaar gaat een pilot met een batterij draaien in Delft, in samenwerking met partners als kennisinstituut Deltares en energieproducent Statkraft. Dat wordt dan de vierde proefopstelling. ‘Onze partners worden straks onze klanten. We richten in Alphen een pilotfabriek voor kleine series in om de eerste betalende klanten te bedienen. De volgende stap wordt een grotere fabriek.’

Een kijkje in de container, het hart van de flowbatterij van Aquabattery.

Eerste investeerders na 10 jaar

Tegen die tijd moet een volgende geldronde daarvoor de miljoenen opbrengen. ‘Die ronde zijn we al aan het plannen’, zegt Cen. Opmerkelijk van de 6 miljoen die hij nu ophaalt: voor Aquabattery was het de eerste keer dat het aandeelhouders van buiten aantrok in de tien jaar van zijn bestaan. ‘We zijn allemaal phd’s en daardoor getraind in het schrijven van onderzoeksvoorstellen en het aanvragen van projectsubsidies.’

‘Daarmee kom je een heel eind, maar naarmate je technologie dichterbij de markt komt, moet je toch geld van buiten aantrekken. Een product maken van je technologie valt niet binnen de kaders van al die projecten en vergt een aanzienlijke investering.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Netcongestie en black-outs

De waterbatterij van Aquabattery is prima geschikt als ‘batterij achter de meter’ voor bedrijven, is de verwachting. Daarnaar is in Europa al meer dan voldoende vraag: netcongestie is bepaald geen Nederlands probleem. Cen lacht: ‘Nederland heeft goede energie-infrastructuur die soms overbelast raakt. In andere landen gaat het niet alleen om congestie, maar om black-outs waarbij je soms uren geen stroom hebt.’

Lees ook: Van LeydenJar tot Elestor en E-magy: Nederlandse batterij-startups kunnen wereldtop worden