Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het verdienmodel van de Parade

Vandaag brandt in Utrecht het theaterfestival de Parade los. Levend bewijs dat cultuur zonder subsidie goed mogelijk is.


De cultuursector wordt geconfronteerd met ingrijpende bezuinigingen op de subsidies, en staat daarmee voor de taak ondernemender te worden. Sommige cultuurondernemingen gaan al jarenlang zonder subsidie gezond door het leven. Het al 21 jaar ‘jonge’ theaterfestival de Parade is daarvan een goed voorbeeld.

Parade in Utrecht

Vanaf vandaag is de Parade twee weken in het Moreelsepark in Utrecht te vinden. Eerder waren Rotterdam en Den Haag aan de beurt, en na Utrecht slaat de Parade in augustus nog enkele weken zijn tenten in Amsterdam op. Letterlijk ‘tenten’, want in de vele grote theatertenten zijn komende weken weer talloze cabaret-, muziek en dansoptredens te zien, zoals van de Ashton Brothers, Roos Rebergen en Orkater, omlijst met de vele eetgelegenheden, de romantische draaimolen en, tot diep in de nacht, het onverwoestbare succes van de silent disco.

Geen cent subsidie

250.000 bezoekers per jaar – maar vrijwel geen cent subsidie, hoe doen ze dat? Ondernemerschap speelt een belangrijke rol, aldus directeur Nicole van Vessum. “De artiesten, horeca-pachters en ook wijzelf zitten er als zelfstandig ondernemers in. Dat betekent dat iedereen meedraagt in de risico’s en, bijvoorbeeld, zijn schouders er extra onder zet als het even tegenzit.” De Parade wordt georganiseerd door het Amersfoortse bedrijf Mobile Arts. Tot de belangrijkste bedrijfskosten, naast de (vaste) organisatielasten, behoren het opbouwen van de grote tentendorpen, met hun hele infrastructuur van elektriciteit, sanitair en douches. Alleen al met de beveiliging is jaarlijks zo’n 1,5 ton gemoeid. Mobile Arts verzorgt zelf de ‘natte horeca’ (de bier- en wijntenten) op het festival. De andere onderdelen zoals de theatervoorstellingen en eetgelegenheden worden uitbesteed aan ondernemende theatermakers en restaurateurs, die als tegenprestatie een deel van hun omzet afdragen.

Pachtgeld, horeca en het hek

DE NIEUWSTE MT IS UIT

Vandaag verschijnt een nieuwe editie van MT-magazine. Hierin leest u onder meer deze verhalen:

– Kunst is cash, hoe de cultuursector geld gaat verdienen.
– Interview met Gerrit Zalm.
– Effectuation: ondernemerschap is te leren.

Maandag op deze website een uitgebreid verhaal over de culturele sector. Kan het ook zonder subsidie? Ja dus.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wilt u MT morgen al in huis hebben? Bestel dan vandaag.De muzikanten, dansers en cabaretiers die voor deelname aan de Parade geselecteerd zijn, kunnen gebruik maken van een van de aanwezige theatertenten. Zelf moeten ze investeren in decors, en hun best doen om zo veel mogelijk mensen in de ‘zaal’ te krijgen. Vandaar dat ’s avonds op de Parade het rondlopende publiek kan worden verrast met (soms bizarre) mini-optredens van artiesten die publiek naar hun tent willen lokken, een praktijk die bekend staat onder de naam ‘Parade maken’. Inkomsten krijgt de Parade dus uit pachtgeld, de winst van horeca en van het ‘hek’ (de toegangsfee tot het terrein van 7 euro p.p.), waarbij sponsors zoals Brandt en Douwe Egberts nog een klein percentage bijdragen. Alles bij elkaar genoeg om in redelijk tot mooie zomers (als er voldoende bezoekers naar het terrein komen) met een bescheiden plusje te kunnen afsluiten.

Bezuinigingen toch voelbaar

Toch zullen de cultuurbezuinigingen ook bij de Parade worden gevoeld, aldus Van Vessum. “Sommige voorstellingen zullen we in de toekomst niet meer kunnen brengen.” Ook sommige gesubsidieerde theatergroepen doen mee aan de Parade, en als bij hen de subsidie wegvalt, staat ook hun deelname aan de Parade op de tocht. “Extra jammer, want het zijn vaak voorstellingen die een culturele meerwaarde brengen”, zegt Van Vessum. Ook al moet de Parade het hebben van zo veel mogelijk bezoekersstromen, toch worden onder Van Vessum regelmatig ‘moeilijke’ acts geprogrammeerd op het gebied van bijvoorbeeld moderne dans en muziek. “Omdat het korte voorstellingen zijn in de context van het totale festival, laat het publiek zich toch verleiden tot dit soort voorstellingen. En de bezoekers worden dan vaak aangenaam verrast.” Juist nu de Parade in toenemende mate deze culturele diversiteit brengt, is Van Vessum bang dat de bezuinigingen daar een streep door halen.

Lees ook: