Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het succesrecept van het Japanse Softbank

Softbank is hier onbekend, maar ongemerkt werkt het toe naar een nummer 1-positie in de internet- en telecomindustrie. Wat is het geheim?

#1. Willen winnen

De omzet van Softbank steeg vorig jaar tot een recordbedrag van ruim 50 miljard euro, een groei van 108 procent. En dat niet alleen, stelt het jaarverslag met nadruk: het is vooral ook méér dan de omzet van directe concurrent NTT Docomo. Hoe dat komt? Ceo Masayoshi Son – de ‘Japanse Bill Gates’ – windt er in het jaarverslag geen doekjes om: ‘Het grootste verschil tussen hen en ons is dat wij een sterk gewortelde wens hebben om te winnen – een onstilbare honger.’
Daarom is hij ook niet tevreden met die huidige no. 1-positie in Japan (en no. 2 in totale marktwaarde – achter Toyota). ‘The real fight has only now just begun’, schrijft hij. Het grootste bedrijf in de wereld worden – én blijven – dat is wat Son écht wil.

#2. Slim investeren

Het idee: marktaandeel kun je kopen

De overnamestrategie van Softbank staat niet bepaald bekend als voorzichtig. Het idee: marktaandeel kun je kopen. En daarbij is het bedrijf best bereid schulden te maken. Zo werd in 2013 voor bijna 22 miljard dollar Sprint gekocht, de op twee na grootste mobiele carrier in de VS. Vorig jaar volgde een (mislukte) poging DreamWorks in te lijven, maar werden ook belangen genomen in Uber-uitdagers als het Indiase Olacabs, Grabtaxi en Kuadi Dache. Ook investeert het bedrijf flink in groene energiecentrales. In totaal telde het bedrijf vorig jaar 756 dochterondernemingen. Ook in samenwerkingen wordt gegrossierd. Zo begon het in 1996 Yahoo! Japan en bracht het in 2008 als exclusieve partner de iPhone naar Japan. Maar het bekendst van alles is waarschijnlijk de investering in Alibaba. ‘Slechts’ 20 miljoen dollar stak Son in 2000 in het Chinese internetbedrijf. Die investering – hij is de grootste aandeelhouder – is sinds de recente beursgang zo’n 60 miljard euro waard. Niet elke investering lukt, maar als je er af en toe zo eentje tussen hebt zitten als Alibaba, kun je natuurlijk wel een potje breken.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#3. ‘Federaal management’

De overgenomen bedrijven blijven zoveel mogelijk autonoom opereren. ‘Federaal management’, noemt Son dat. ‘Veel succesvolle managers prefereren hun businessmodel boven dat van anderen. Ik heb niet zo’n groot ego. In mijn federale aanpak kunnen helden opstaan en een eigen model ontwikkelen, zodat de groep bloeit in meerdere opzichten. Ik ben niet van plan overal het Softbank-logo op te plakken.’ En dat werkt.

#4. Denk: de wereld

‘Son heeft altijd een wereldkaart voor zich liggen’, verklapte een hoge executive van het bedrijf ooit. Japan is gewoon veel te klein voor zijn ambities. En eigenlijk Amerika ook. ‘In de 33 jaar van ons bestaan hebben we Japan door de informatierevolutie geholpen. Nu wordt het tijd om onze vleugels uit te slaan en de rest van de wereld te veranderen.’ De ceo wil een ‘alomvattend ecosysteem’ creëren voor internet, infrastructuur, service, content en hardware. Zoals met ‘Pepper’, de laaggeprijsde huishoudrobot die het bedrijf in februari wereldwijd wil introduceren en die in staat is om menselijke emoties te lezen. Die robot is heus niet meteen goed voor kortetermijnwinst, zegt Son. ‘Maar wel voor winst op de lange termijn, met massaproductie en verdiensten uit content en applicaties.’