Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het nieuwe ondernemen. De kracht van combineren en samenwerken!

Als land vol ondernemers weten wij Nederlanders van aanpakken. Branchevervaging en branchevervreemding zijn voor ons allang geen vreemde begrippen meer. Kansen moet je nu eenmaal oppakken waar ze zich voordoen, ook al moet je daarvoor soms over de grenzen van je eigen branche heen kijken. In ons huidige ondernemersklimaat is dienstverlening tot een kunst verheven, in elke niche is al gedoken, elke doelgroep al benaderd. Toch biedt onze dienstverlenende maatschappij nog vele mogelijkheden voor iedereen die over de grenzen van zijn eigen vakgebied durft te kijken. Voor grote ondernemingen in de detailhandel het allang niet vreemd meer om te investeren in de knowhow van de verpakkingsindustrie of in het onderhoud van het eigen transport, maar ook voor kleinere ondernemingen liggen hier kansen!

Samenwerken is het sleutelwoord in de zoektocht naar succes. Dit kan op erg kleine schaal beginnen en vraagt meestal maar om een minimale investering. Een beetje goodwill en inventiviteit van beide zijden kan al het begin zijn van een verrassende omzetstijging. Een mooi voorbeeld zien we her en der al op woonboulevards en grotere winkelcentra. Door simpelweg enige showroomruimte tijdelijk met elkaar te ruilen kan er al ontzettend veel bereikt worden. Wat dacht u bijvoorbeeld van een bouwmarkt die enkele vierkante meters leent aan een dichtbijgelegen hengelsportzaak en vice versa? Bezoekers van de bouwmarkt zien enkele scherpe aanbiedingen van de hengelsportzaak, en tegelijkertijd zien bezoekers van de hengelsportzaak de aanbiedingen van de nabijgelegen bouwmarkt. Zo lokt u als ondernemer nieuwe klanten naar uw winkel en komen beide ondernemingen in aanraking met een geheel nieuwe doelgroep.

Nog sterker kan deze samenwerking zijn op het moment dat u enige assortimentsaansluiting kunt vinden zonder dat er sprake is van overlap. Definieer samen 1 doelgroep, kijk welke producten hier op aansluiten en zoek waar men elkaar kan aanvullen. Begin met een selectie van toegankelijke producten die een breed publiek aanspreken en begin kleinschalig. Erg belangrijk is de informatievoorziening bij de getoonde producten. Natuurlijk moet snel duidelijk zijn waar deze getoonde items daadwerkelijk verkrijgbaar zijn. Probeer het eens. Het versterkt de banden tussen lokale ondernemers op een laagdrempelige manier die nauwelijks investeringen vraagt!

Nog een mooi voorbeeld van een succesvolle samenwerking zien we bijvoorbeeld tussen een houtkachel specialist en een bedrijf dat is gespecialiseerd in professionele gevelreiniging. De kachelspecialist komt op veel plekken waar een schoorsteenafvoer moet worden gerealiseerd of moet worden vervangen. Oudere kachels en open haarden veroorzaakten geregeld gevelvervuiling. Het schoonmaken van deze gevel kan beter en goedkoper gebeuren voordat er een nieuw rookgaskanaal wordt geplaatst. Door hierop te wijzen kiest de klant vaak eieren voor zijn geld en is een opdracht snel binnen gesleept. Andersom komt de gevelreiniger bij klanten waar het rookgasafvoerkanaal verantwoordelijk is voor de vervuiling. Door de klant te wijzen op de oorzaak van het probleem is het contact met de kachelspecialist snel gelegd, en een opdracht tot het vernieuwen van het rookkanaal al snel uitgeschreven.

Niet elke branche en elke onderneming staat open voor samenwerkingen die over de normale grenzen heen gaan. Toch kan een frisse en open blik een heel waardevol iets zijn. Soms zorgt bedrijfsblindheid ervoor dat we onnodig blijven hangen in onze core business, door ons open te stellen naar anderen krijgen we soms verrassend nieuwe inzichten!