Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Guido van Woerkom vergist zich in winkellobby: afschaffing parkeergeld helpt niets

Guido van Woerkom (voorzitter Detailhandel Nederland) kan zijn oude hobby nog steeds niet vergeten. Waarom toch?

Van Woerkom geniet inmiddels landelijke bekendheid. Nationale Ombudsman mocht hij in 2014 niet worden, om allerlei redenen, maar toch ook vooral omdat hij als prominent VVD'er niet namens alle partijen zou kunnen praten. Daarvoor bouwde hij echter al naam op als ANWB-voorman, waar hij zich onder meer opwierp als vurig tegenstander van rekeningrijden, en sowieso de ANWB steeds meer profileerde als de autolobbypartij dan als de Wielrijdersbond die het van oudsher was.

Nieuw emplooi

Na het afketsen van zijn sollicitatie als Ombudsman vond Van Woerkom nieuw emplooi bij Detailhandel Nederland. Die dachten natuurlijk een mooie lobbyist binnen te halen, iemand met bekendheid van de kanalen in Den Haag. Maar nog geen drie maanden na zijn aanstelling laat Van Woerkom zien ook hier oude stokpaardjes te willen berijden. Om de leegstand in de winkelstraat te bestrijden, wil hij vooral de parkeertarieven verlagen. Toegegeven, hij wil ook nog wel wat andere dingen, maar toch vooral de parkeertarieven aanpakken.

Onderzoek na onderzoek

Klinkt op het eerste gezicht misschien sympathiek en aannemelijk, maar in de praktijk wijst onderzoek na onderzoek na onderzoek na onderzoek uit dat de hoogte van de parkeertarieven geen enkel enkel effect heeft om de omzet in winkelcentra. Van Woerkom weet dat natuurlijk best, maar lijkt het liever te vergeten. Maar een beetje vreemd is het natuurlijk wel, en op de keper beschouwd doet hij er de winkellobby misschien wel meer kwaad mee dan goed. Als hij over zijn eigen autohobbylobbyverleden heen gestapt was, was Detailhandel Nederland met deze brandbrief ongetwijfeld serieuzer genomen dan nu.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tarieven verlagen? Nee joh, investeren

Dat gemeenten moeten investeren om hun winkelcentra aantrekkelijk te houden zal niemand bestrijden. Maar investeren is nog geen parkeertarieven verlagen, want dat helpt dus niet of nauwelijks. Beter is het

  • overaanbod te voorkomen, met veel strenger ruimtelijk beleid dan tot nu toe gevoerd,
  • of te investeren in de aantrekkelijkheid van het centrum,
  • of te zorgen voor goede fietsenstallingen, want het effect op de omzet van de fietser wordt doorgaans onderschat, in plaats van overschat, zoals Van Woerkom weer eens met het effect van de auto doet.

Het is jammer dat de voormalig ANWB-voorman niet de kans heeft gegrepen om te laten zien dat hij de winkelstraat echt een warm hart toedraagt, door maatregelen in deze richtingen voor te stellen. Dat had de retail best kunnen gebruiken…