Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Groupon wijst Google af

Daar droomt elke ondernemer van: een bod van 6 miljard dollar afwijzen. Groupon schijnt niet meer met Google te onderhandelen. Om interessante redenen.

 

Bloomberg en Wall Street Journal hebben opgepikt, dat kortingssite Groupon niet meer onderhandelt met Google over een ogenschijnlijk riant overnamebod van 6 miljard dollar (5,3 miljard, plus een earn-out van 700 miljoen)

Moreel

Zo'n zak geld afwijzen is best stoer. De redenen die – telkens naar verluidt – worden gegeven om Google een blauwtje te laten lopen, zijn opmerkelijk. Andrew Mason, Groupon-oprichter, zou hebben gesteld dat de overname 'slecht is voor het moreel van de werknemers.' Bovendien zou die zakelijke klanten 'vervreemden'.  Met andere woorden: een bord Google boven de deur is slechte reclame.

Geen fit

En misschien zijn de onderhandelaars, een deel investeerders, wel hebberig: er gingen stemmen op om de beursgang van Groupon eerst maar eens af te wachten. Belangrijker lijkt, dat de businessmodellen van Google en Groupon niet zo goed passen. Google is een techgigant die met duizenden ingenieurs online adverteren in hoge mate automatiseert. Groupon heeft meer weg van de advertentieafdeling van het lokale gratis nieuwskrantje: samen met de adverteerder kortingsacties verzinnen, die leiden tot een 'Deal of the Day'.

Handwerk

Het is bijna handwerk: Groupon heeft 1500 salesmensen in dienst die lokale ondernemers helpt aan klanten. Vooruit wordt niets betaald, pas als de klant binnenkomt, rekent de ondernemer af met Mason. Google kan zijn 1 miljoen klanten wel met kortingsbonnen overstelpen, het is voorlopig de vraag hoe dat model in de praktijk is af te wikkelen.

Local is king

Dat Google bereid was van Groupon zijn grootste overname ooit te maken (Youtube kostte een magere 1,65 miljard, DoubleClick in 2007 3,1 miljard) heeft aan, hoe ambitieus het is op het gebied van lokaal adverteren. Ook kleine lokale bedrijven adverteren gretig via Google, maar de komende jaren zullen hun online uitgaven snel groeien. Tot nu toe biedt Google ze vooral Places, het systeem dat bedrijven via Google Maps vindbaar maakt, inclusief eventuele beoordelingen van klanten. Het linkje naar 'kortingsbonnen' heeft Google Places alvast klaargezet:

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.