Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Groupon als fat cat

Google zou dicht bij een overname zijn van Groupon, de site met kortingen die een van de grootste websuccessen is van de laatste jaren. Oprichter Andrew Mason ging van 0 naar 2,5 miljard dollar in 2 jaar tijd!

Steek dat maar in je zak, virtuele miljardair Mark Zuckerberg. Volgens onbevestigde geruchten zou Google 2,5 miljard tot zelfs 6 miljard dollar overhebben voor Groupon, het bedrijf van de 29-jarige branchegenoot Andrew Mason. Hij bouwde met koopjessite Groupon aan het snelst groeiende internetbedrijf ooit. Zijn geheim? Hysterie creëren rondom koopjes.

Dotcom droom

Groupon vertegenwoordigt alles wat de dotcom-boom ooit beloofde: enorme verkopen, gemakkelijke winst en een solide verbinding tussen offline retailers en online gebruikers. Het bedrijf van de 29-jarige muziekstudent mag zich volgens Forbes het snelstgroeiende internetbedrijf ooit noemen. Sneller dan Amazon, Yahoo, AOL en ja… ook sneller dan Google. Een omzet van 50 miljoen dollar per maand is niet slecht, aangezien Gourpon pas in 2008 live ging.

Waarde

Bank Morgan Stanley becijferde deze zomer dat het bedrijf zeventien maanden na oprichting een waarde had van 1,35 miljard dollar. Die waarde is mede gebaseerd op de 135 miljoen dollar die Digital Sky Technologies – de venture capitalist die ook in Facebook en Zynga zit – in het bedrijf pompte. Maar ook de omzet mag er zijn. Groupon verwacht in haar tweede jaar 500 miljoen dollar omzet te realiseren. Het enige bedrijf waaraan sneller een waarde van 1 miljar dollar werd toegekend, was YouTube. Maar dat bedrijf wacht al sinds 2005 op winst, terwijl Groupon in zeven maanden tijd zwarte cijfers schreef.

Koopjes

Groupon verbindt de woorden groep en coupon. Net zoals het Nederlandse OneDayOnly biedt het koopjes van retailers en verbindt daaraan een bepaalde tijd. Nieuw aan Groupon is dat je alleen in aanmerking kunt komen voor het koopje als je een aantal vrienden of mede-gebruikers bereid vindt om het ook te kopen. De producten die Groupon aanbiedt, zijn zeer divers. Eten, drinken, kunst, proefritten, vakanties, cursussen – uit elke hoek van het retaillandschap is er wel iets te vinden. De retailers krijgen exposure, websitetraffic en delen de helft van de winst met Groupon.

Concept

Het concept van Groupon staat of valt met veel verkeer. De truc om pas in aanmerking te komen voor een bod als je meerdere bezoekers hebt gevonden, is een slimme. Je bezoeker wordt daarmee je marketeer. En wanneer kopers zelf niet voor voldoende bezoekers zorgen, koopt Groupon ze via Google Adwords. Groupon heeft na zeventien maanden lokale sites in 88 steden van de VS. Daarnaast is het inmiddels actief in 22 landen, waaronder Turkije en Chili. Ook in Amsterdam is het bedrijf inmiddels actief. Het is gevestigd aan de Kerkstraat.

 

Lees ook:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.