Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Greenclaim slaat vleugels uit

Startup Greenclaim, de website die geld namens klanten terugvraagt bij vluchtvertragingen, pakt het serieus aan. Vandaag breidt het zijn activiteiten uit naar zeven Europese landen. "Iedereen zei dat we schaalbaar zijn."

Greenclaim, die vorig jaar nog een nominatie in de wacht sleepte voor de Rising Star award voor veelbelovende jonge techbedrijven en sinds vorig jaar in Nederland in de lucht is, lanceert morgen in Frankrijk, Duitsland, Engeland, België, Luxemburg, Italië en Spanje. het zegt grote kansen te zien in het buitenland. "Iedereen zei steeds dat we ontzettend schaalbaar zijn, we zijn dus iets met die feedback gaan doen", zegt medeoprichter Tom van Bokhoven.

Van Bokhoven zegt dat er in september vorig jaar twintig studenten aan het werk zijn gezet om de haalbaarheid van een internationalisering te onderzoeken. In november lag er een functioneel ontwerp en in begin dit jaar is er met de bouw van de sites van start gegaan. Greenclaim zal de sites vanuit Nederland blijven aansturen. “Voor de seo werken we wel samen met buitenlandse startups.”

Vluchtgegevens

Het is een grote klus geweest om de sites in het buitenland te lanceren. De startup moet dagelijks duizenden vluchtgegevens in de gaten houden en die ook weer koppelen aan weergegevens. Als een consument een aanvraag indient, zijn er zo’n 150 verschillende situaties of er wel of geen geld geclaimd kan worden. Ook is de dienst zo gebouwd dat je als klant de status van je aanvraag kan volgen. “Dat hebben we allemaal in een systeem moeten vangen.“

Tegelijk met de lancering in het buitenland wordt de Nederlandse site ook in een ander jasje gestoken. De naam Greenclaim is losgelaten. “Het blijft de naam van onze BV, maar niet het consumentenmerk.” Klanten worden in Nederland voortaan benaderd via de site www.vlucht-vertraagd.nl. De site probeerde consumenten aanvankelijk te enthousiasmeren door ze twintig procent van het claimbedrag af te doen staan voor C02-reductie. “Het riep te veel vragen op bij klanten, we hebben besloten om het los te koppelen.”

Claims

Van Bokhoven is in 2010 samen met Bart de Jonge en Mario Wester de onderneming gestart. De ondernemers zeggen inmiddels zo’n 2000 claims succesvol te hebben afgerond. Een gemiddelde claim bedraagt 443 euro. De ondernemers vragen een onkostenvergoeding aan het begin van ieder traject en als ze succes hebben dan kunnen klanten zelf bepalen wat ze aan Greenclaim afdragen. Gemiddeld staan klanten 22,7 procent van het claimbedrag af. “Tot nu toe is één persoon geweest die niets gaf."

Eigen geld

Greenclaim, dat inmiddels los van de drie oprichters uit zeven man bestaat, zegt de investering voor de internationalisering zelf te hebben gedaan. De meeste kosten zitten in het inkopen van de data van vluchthavens – 25.000 euro op jaarbasis- en het vertalen van de website. “Alleen voor de datahuur hebben we een banklening kunnen afsluiten.“

Ze moeten creatief zijn en sluiten samenwerkingsverbanden af. “Als je de totale manuren naar een geldbedrag zou vertalen zou onze site nu 350.000 euro waard zijn.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Volgende stap 

De lancering van morgen is onderdeel van een groter plan. In het eerste kwartaal van volgend jaar willen ze in nog eens in dertien andere Europese landen live gaan om daarna ook naar Amerika te verhuizen. “We willen dan misschien ook landenorganisaties opstarten.”

Drie investeerders 

De uitbreiding naar de rest van Europa zal niet langer uit de kas worden gefinancierd.”We zijn concreet met drie investeerders in gesprek.” Volgens Van Bokhoven is er voor de eerste ronde zo’n 200.000 tot 300.000 euro aan groeikapitaal nodig. Het zijn informele investeerders. Na de zomer hopen ze de financiering rond te hebben. Voorlopig blijft het op de kleintjes letten.“Volgende maand hopen we onszelf voor de eerste keer een salaris uit te betalen.“

Lees ook: