Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Gratis is (soms) goud

Gratis of betaald, er zijn boeken over volgeschreven wat het beste zou zijn. Een maker van software voor Android-telefoons levert een gratis en een betaalversie van zijn product. En raad eens wat meer verdient?

Exact. Op zijn eigen blog geeft Arron La, die in 2009 als eerste een betaald Android-appje in de lucht had, een keurig overzichtje van de inkomsten daaruit. De 99 cent kostende betaalversie van het programma – bedoeld om andere programma's te kunen sluiten op een Android-telefoon – levert een aardig zakcentje op van gemiddeld rond de 4000 dollar per maand. Toch al 50.000 dollar omzet waar de eenpitter bijna geen omkijken naar heeft.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

AdMob

Maar nu het interessante: de gratis versie die vergezeld gaat van reclameboodschappen, nam vanaf vorig jaar november een aanloopje, maar de inkomsten via reclamenetwerk AdMob overtreffen inmiddels die van de betaalversie. In juli kwam er voor 6200 dollar aan advertentiegeld binnen en de vaart zit er nog steeds in.  Inkomsten tot nu toe: bijna 30K.

Geleerd

Twee lessen geleerd: aan een appje, ook voor Android, valt best geld te verdienen. Natuurlijk was La er vroeg bij en heeft hij met zijn taakbeheerder een killer app afgeleverd. Maar minstens zo aardig: 'gratis' kan dus goud opleveren, en valt zelfs prima te combineren met 'betaald'. Je hoeft niet altijd de keuze te maken om zo goed mogelijk te monetizen.