Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Google: ‘wij zijn 365 keer beter’

Microsoft maakt van 28 juni de grote dag voor Office365, zijn antwoord op Google Apps. Google heet zijn rivaal alvast welkom met '365 redenen om Google Apps te overwegen'.

 

TechBusiness beschreef al eerder het aanstaande gevecht tussen Google en Microsoft om de kantoortijger. Tot zover: Google timmert aan de weg met zijn apps voor tekstverwerken, spreadsheets, presentaties mail en andere zogenoemde productiviteitssoftware. Allas vanzelfsprekend volledig online en in de cloud. Microsoft zoekt het nu met Office365 ook hogerop, en biedt een belangrijk deel van zijn kantoorproducten ook online aan. Vooral de online versies van Sharepoint, mailprogramma Exchange en berichtendienst Lync lijken voor veel kleinere bedrijven interessant.

365-day

Dinsdag 28 juni heeft Microsoft geprikt als dé dag voor de officiële lancering van Office365. Met de bèta-versie kon overigens al maanden naar hartenlust worden getest, maar nu gaat de meter dan toch echt tikken. Hoog tijd voor Google om zijn Apps for Business op te frissen. En vooral: Microsoft even de oren te wassen. In een kernachtige blogpost doet Shan Sinha, productmanager van de apps, dat even aan de vooravond van 365-day. We stippen even de hoofdzaken aan.

Google is meer cloud

Google vindt zijn software beter om een heleboel redenen. Zo hamert het erop dat al zijn apps van het begin af aan ingericht zijn op realtime samenwerken vanuit waar dan ook aan één document. Bij Office 365 is dat overigens ook mogelijk, zij het onder voorwaarden. Van het begin af aan is Google Apps volledig 'cloud'. Google legt dat als voordeel uit, terwijl Office 365 deels nog werkt met software die op de desktopcomputer moet worden geïnstalleerd. Zodra de internetverbinding wegvalt, kan dat overigens best praktisch zijn. Toch gaat Sinha tekeer: "je kunt niet legace software voor de desktop pakken, die deels naar een datacenter verplaatsen en het dan ineens cloud noemen."

Google is open en simpel

Google suggereert dat Microsoft zijn nieuwste Office optimaliseert voor gebruik met Windows, terwijl Google-diensten op alle mogelijke platforms draaien. Sinha levert niet meteen bewijs erbij, dat Office 365 minder draait op operating systems van andere aanbieders. Waar hij wel een goed punt heeft: Microsoft komt, zoals gebruikelijk, met een uitgebreide menukaart aan abonnementsvormen voor zijn producten. Elf prijsplannen, drie edities en twee lagen, telt Sinha. Vergelijk dat met de 5 dollar per maand die zijn Apps per maand kosten. Een tikje appels en peren als je beide aanbieders afrekent op de functionaliteit van hun producten.

Lees op TechBusiness: waarom Ahold koos voor Google en Free Record Shop voor Office 365

Lees ook:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.