Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Google houdt innovatie tegen’

Het bijna monopolie van Google als zoekmachine stagneert de innovatie in de markt. Dat stellen economen Jens Prüfer en Cédric Argenton van de Tilburg University.

Zoekmachines als Google, Yahoo en Bing delen hun informatie over klikgedrag niet. Om de kwaliteit van zoekresultaten te verbeteren zouden ze dat volgens de twee economen wel moeten doen. Voor Google is hier echter geen enkele noodzaak toe. De zoekmachine heeft een bijna monopolie en stevent af op een algehele marktdominantie. Productinnovatie weegt momenteel niet op tegen het voordeel dat de zoekgigant heeft van de verzamelde informatie.

Hoewel Google in Europa een marktaandeel heeft van meer dan 90 procent, is het de vraag of het de beste zoekmachine is. "Op dit moment wordt dat verondersteld op basis van het bijna monopolie, maar we weten niet of Google wel echt een beter algoritme heeft dan zijn concurrenten", stellen Prüfer en Argenton.

Exponentiële groei

Hoe Google dan toch zo groot werd? De zoekgigant had in 2003 in Amerika nog een marktaandeel van 35 procent. Slechts iets meer dan Yahoo. Google vergaarde meer kennis over wat internetters daadwerkelijk zoeken, simpelweg omdat zij meer gebruikers hadden. Door de geringe voorsprong in 2003 kon Google exponentieel sneller groeien dan zijn concurrenten.

De afstand tot de concurrentie is hierdoor in de loop van de jaren groter en groter geworden. Het lijkt er door dit mechanisme op dat Yahoo en Bing nooit aan een inhaalslag toe komen en eerder nog meer aan Google zullen verliezen. De concurrenten zullen uiteindelijk worden weggevaagd, stellen de onderzoekers dan ook.

Concurrentie puur op basis van algoritme

Voor Google is een monopoliepositie dus eenvoudig haalbaar en te continueren. Die positie weegt zwaarder dan het verbeteren van zoekmachines en algoritmes in het algemeen. Voor gebruikers ligt dat anders.

Concurrentie zou puur op basis van de kwaliteit van het algoritme moeten plaatsvinden, dat dwingt de markt ook tot innovatie om de concurrentiepositie te verstevigen. “De rol van zoekmachines in ons dagelijks leven, zowel privé als zakelijk, is zo groot dat snellere innovatie gewenst is en een stevig verschil kan maken”, stelt Prüfer.

Afdwingen?

De twee onderzoekers hebben hun bevindingen opgetekend in het onderzoeksrapport 'Search engine competition with network externalities'. Bij de US Department of Justice en de Europese Commissie ligt inmiddels een exemplaar op het bureau. Ingrijpen van een antritrust autoriteit zou het uitwisselen van gebruikersgegevens kunnen afdwingen, maar wellicht kan het eenvoudiger. Google-ceo Eric Schmidt zei oktober 2010 al naar aanleiding van de alliantie tussen Bing en Facebook niet negatief te staan tegenover het uitwisselen van gegevens.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De onderzoekers wachten dit niet af. Zij richten zich in een vervolgonderzoek op de juridische aspecten van het voorstel om zoekgegevens tussen zoekmachines te delen.

Lees ook: