Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Google als autofabrikant

Eerst gaf elektrische sportwagen Tesla Detroit een schop, nu timmert Google flink aan de weg met een robot-auto. Verschuift het zwaartepunt van de Amerikaanse auto-industrie van Detroit naar Silicon Valley?

 

Juist toen de benzine onbetaalbaar werd en in Detroit twee van de Big Three autobouwers op omvallen stonden, maakte Tesla goede sier met zijn elektrische Roadster. In een automobiele toekomst waarin gas guzzlers worden vervangen door wagens met batterijen, volgestouwd met high-tech elektronica die met de buitenwereld communiceert, krijgt de high-tech industrie het voor het zeggen. Tesla was volgens sommigen een voorteken van die machtsverschuiving

Chevrolet, powered by LG

Oké, General Motors was destijds ten einde raad, maar bleef met veel staatssteun overeind en laat nu met de Chevrolet Volt/Opel Ampera zien dat het – met partners als de Koreaanse techgigant LG – heus een antwoord heeft op (half-)elektrisch rijden. Maar inmiddels is het Google die volop aandacht trekt met researchprojecten rond de auto.

Robot auto

Het experimenteert al langer met Toyota Priussen die zijn omgebouwd tot plug-in hybride: een half-elektrische wagen die de eerste tientallen kilometers op zijn accu's rijdt. Het stoeien met de Prius is van lieverlee uitgebreid tot proeven met een autonome versie: een auto die zich oriënteert op zijn positie en omgeving, en zich zo zelfstandig kan voortbewegen. Het zal nooit de bedoeling zijn dat we met de armen over elkaar autorijden, maar een auto die si opgenomen in een intelligent verkeerssysteem heeft wel degelijk de toekomst.

Intelligent Traffic System

(Gedeeltelijk) zelfrijdende auto's kunnen immers aanrijdingen voorkomen, de filedruk verminderen en de co2-uitstoot verlagen. Dat werd vorige wek nog in Brabant aangetoond, door een wedstrijd voor auto's die met elkaar communiceren en het consortium met NXP, TomTom en Logica dat de mogelijkheden van een Intelligent Traffic System of ITS verkent. In de VS sponsort Darpa, het Defense Advanced Research Projects Agency al jaren een wedstrijd voor robot-auto's.

Serieus testen

Hoe serieus het werk van de Google-ingenieurs is, bewijst een laatste bericht: achter de schermen zou de zoekgigant deze maand een lobby zijn gestart in de Amerikaanse staat Nevada. Het wil daar gedaan krijgen dat zelfsturende auto's legaal de openbare weg op mogen. Dat geeft in elk geval meer ruimte om uitgebreide tests te doen. Nota bene tussen de gevestigde fabrikanten, die Nevada graag opzoeken om te kijken hoe hun nieuwste producten het uithouden in de moordende hitte van de woestijn.

Larry Page als Henry Ford?

Wat is Google van plan? Laat het zijn ingenieurs gewoon graag een potje buitenspelen om hun vacht glanzend te houden? Of wil het zijn technische kunnen op termijn echt aanbieden om een rol te kunnen spelen als automotive toeleverancier? Een woordvoerder hield zich in net Amerikaanse blad Fortune op de vlakte. "De focus van ons team is echt alleen maar gericht op de onderzoeksaspecten van het project. Er zal in de toekomst heus wel iets te melden zijn over gesprekken of samenwerking met de auto-industrie, maar het is nog te vroeg om daar nu al op in te gaan." Het spreekt wel tot de verbeelding: Larry Page in het automuseum, naast Henry Ford en Karl Benz.

So far so good 

Tot nu toe heeft Google het al behoorlijk ver geschopt met zijn autonome Prius. Die heeft al van de bekende plek in Mountain View in het noorden van Californië naar Santa Monica in het zuiden van de staat getuft, de Golden Gate brug overgestoken en genoten van het utizicht langs de Pacific Coast Highway. De vloot van zeven zelfsturende auto's heeft samen 140.000 mijlen aflgelegd, voor zover bekend zonder brokken te maken.

Google focus

Nu lijken auto's een afleiding voor een bedrijf dat bezig is zich te verdedigen tegen privacyzorgen en beschuldigingen van machtsmisbruik, het veroveren van de mobiele markt en het bouwen van windmolenparken. Anderzijds; als zoekgigant heeft het zijn bestaansrecht wel bewezen en loopt het op tegen de grenzen van de groei, dus is het tijd om andere markten te verkennen. Zijn robot-auto's vertrouwen op videocamera's, radar, lasers en gps om hun positie te bepalen, maar natuurlijk ook op een enorme bak aan geografische en andere data. En laten de uitgestrekte serverparken van Google die nu uitstekend kunnen verstouwen.

Een plek in de automotive

Het is te verwachten dat Google aan de cloud-kant van de intelligente verkeerssysteem een strategische plek zal kiezen. Het bouwen van brommend of zoemend blik laat het over aan de usual suspects. Evenmin zal het zich exclusief verbinden aan één fabrikant; dat beperkt de afzetmarkt en verhindert sowieso dat het intelligent rijden doorbreekt. Maar het zou bijvoorbeeld in een model gelijkend op dat van Android zijn automobiele besturingssysteem naar voren kunnen schuiven als 'gratis' standaard.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.