Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Fuelcell-Benz rond de wereld

Mercedes-Benz maakt weer werk van de brandstofcel. In de F-CELL World Drive gaat een elektrische B-Klasse de wereld rond, op stroom die wordt opgewekt in een met waterstof gevulde brandstofcel.

 

Waterstof, en dan met name in een brandstofcel, had rond 2003 de toekomst. In de hybride en elektrische hype die erop volgden, leek de aandacht even te verslappen. Daimler pakt de draad weer op.

125 jaar Benz

Een Mercedes F-CELL uit een kleine productieserie rijdt in 125 dagen rond de wereld, om te vieren dat Benz, en daarmee de auto, 125 jaar bestaat. Met de F-CELL World Drive wil Mercedes-Benz aantonen dat de brandstofcel niet alleen efficiënt is, maar ook geschikt voor dagelijks gebruik. Hoewel: een enorm konvooi, inclusief een tankwagen met waterstof van Linde, rijdt in het kielzog mee op de B aan het rijden te houden. 

Infrastructuur

Dat is meteen ook doelstelling 2 van Mercedes-Benz: het wil aandacht vragen voor de ontwikkeling van een wereldwijd netwerk van waterstoftankstations. Die zijn maar mondjesmaat te vinden, zelfs in Duitsland, waar vijf jaar geleden een half miljard werd uitgetrokken voor een nationales innovationsprogramm wasserstoff- und brennstofcelltechnologie, staan nu 30 tankstations die waterstof leveren. De F-CELL World Drive is vertrokken vanuit Stuttgart en voert door 14 landen in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Australië en Azië. De finish is ook in Stuttgart.

Elektrisch, met brandstofcel

De B-Klasse F-CELL beschikt over een elektrisch aandrijfsysteem met een compacte brandstofcel die elektriciteit opwekt door middel van een chemische reactie tussen zuurstof en waterstof. Tanken onder hoge druk kost enkele minuten en de actieradius bedraagt 400 km. De waterstoftanks en brandstofcel hebben een plek gevonden onderin de wagen. Mercedes-Benz had de B-klasse, net als de A-klasse met voortuiziende blik ontworpen: ze beschikken over een 'dubbele' bodem, die de ombouw tot elektro- of waterstofauto mogelijk maakt. Bij de volgende generaties wordt die eigenzinnige constructie overigens losgelaten.

Hier Daimler-chef Dieter Zetsche over zijn fluisterstille Wunderkind: 'Wir haben das Auto erstmals erfunden, wollen Es jetzt neu erfinden':

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.