Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fouten maken innovatief

Fouten maken, daar leren ook ondernemers van. Pim Betist maakt met Africa Unsigned niet dezelfde vergissingen als met zijn vorige crowdfunding site Sellaband.

 

 

Sellaband was er vroeg bij met crowd funding: al in 2005 maakte Betist een bedrijf van het idee. Als elke fan minimaal een tientje inlegt, kan een artiest zodra er voldoende geld bijeen is gesprokkeld een muziekopname verzorgen. De funders krijgen hun product en de marketing kan gaat rollen. Sinds de lancering van SellaBand in augustus 2006 haalden 50 artiesten het magische bedrag van $50,000. Er werd in totaal voor bijna 3 miljoen dollar geïnvesteerd in onbekende artiesten

Failliet

Toch klapte Sellaband in februari 2010. De site was populair, maar rendeerde niet. Kort na het faillissement nam een Duits bedrijf de activiteiten overigens over, en de site draait nog steeds. Inmiddels zet Betist sinds de zomer van 2010 zijn visie door met Africa Unsigned, waarmee hij zich op artiesten op dat continent richt. Ditmaal heeft hij stichting Doen en een paar informals als investeerders achter zich.

Fouten leerzaam

En van de fouten van Sellaband heeft Africa Unsigned geleerd, volgens Betist zelf. "Dé grote fout van Sellaband – en dé reden voor mij om weg te gaan – was dat iedere band kon meedoen. Daardoor maakten wij een vergaarbak van middelmatige kwaliteit. Goede artiesten haakten af. De veronderstelling daarbij was dat de crowd zelf bepaalt wat goed of slecht is, maar de crowd is volgzaam. Je moet dus zelf voorfilteren. Die voorselectie wordt bij Africa Unsigned gedaan door kenners, onder wie Damon Albarn, de zanger van Blur,’ aldus Betist tegen het FD.

Bedrijfsvoering

Over de bedrijfsvoering heeft Betist ook wel een ding of twee geleerd. 'Het contact met de investeerders verliep via een algemeen directeur die ik zelf had aangenomen. Ik verloor de controle. Met de investeerders bij Africa Unsigned deel ik veel meer de visie. (…)  Anders dan bij Sellaband hebben we goede afspraken gemaakt over uitgaven. Boven euro 10.000 moet ik presenteren waarvoor ik het geld nodig heb."

Pim Betist gaat verder met de billen bloot tijdens de Failure Edition van Challenger Day, het jaarlijkse evenement van ons zusterblad Sprout.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kijk hier voor het programma en de andere sprekers.

Reserveer hier een ticket voor Challenger Day.