Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Familie mag hier werken, maar dat moet niet vanzelfsprekend zijn’

Terberg levert overal ter wereld gespecialiseerde voertuigen en onderdelen. Een familiebedrijf in hart en nieren – en dat moet zo blijven.

george terberg groep
Foto: Friso Keuris

‘Ik zal je even naar George brengen’, zegt de secretaresse vriendelijk. ‘Eh, ik bedoel meneer Terberg natuurlijk’, zegt ze er snel achteraan. Het is typerend voor het familiebedrijf, vertelt bestuursvoorzitter George Terberg even later. ‘We hebben een informele sfeer. We spreken elkaar aan met voornamen, tenzij er klanten bij zijn.’

Voertuigen

Het bedrijf Terberg begon in 1869 als smederij in het Utrechtse Benschop en groeide in ruim 147 jaar uit tot een wereldspeler op het gebied van onder meer heftrucks, tractors, gespecialiseerde onderdelen voor vrachtwagens, leasing en fleet management systems in de afvalverwerking. Vanuit de holding in IJsselstein sturen George Terberg – zelf vierde generatie – en zijn twee medebestuursleden de 30 werkmaatschappijen van het bedrijf aan.

Van de circa 125 familieleden zijn er 45 aandeelhouder. Twee neven van de generatie van George Terberg werken ook in het bedrijf. ‘De ene is directeur van twee bedrijven, de ander zit samen met mij in de raad van bestuur.’

Maar familielid zijn is geen garantie dat je bij het bedrijf komt te werken. Daar zijn eisen voor, vertelt Terberg. ‘Ten eerste moet je minimaal een hbo- of wo-opleiding hebben gevolgd. Ten tweede moet je minimaal vijf jaar werkervaring hebben opgedaan bij een ander bedrijf. Tot slot moet je de potentie hebben om op termijn door te groeien naar manager of directielid.’

Harde eis

Vooral dat laatste is een harde eis. ‘Als je als familielid wil werken als monteur, moet je niet hier komen.’ Het is een manier om te waarborgen dat Terberg een familiebedrijf blijft. ‘Maar ook omdat je anders tussen de directie – vaak familie – en de werknemers valt. Ze bekijken je toch met andere ogen als jij wel mee mag op skivakantie terwijl zij door moeten werken. Dat kan frictie opleveren en dat willen we voorkomen.’

De familie Terberg heeft alle afspraken vastgelegd in een familiestatuut. ‘Daarin staan de regels voor de manier waarop we met elkaar omgaan, zowel privé als zakelijk. Zo kunnen er ook geen misverstanden ontstaan.’ Er is vanuit de vijfde familiegeneratie veel interesse om toe te treden tot het bedrijf, volgens Terberg. ‘Er zitten er een paar tussen die veel potentie hebben.’ Zo begint Terbergs nicht (30) binnenkort als eerste van de vijfde generatie. ‘Zij krijgt een commerciële functie bij ons autoleasebedrijf.’

Betrokken

Het bedrijf zorgt ook voor binding tussen de familieleden. ‘We hebben veel contact met de familie over de voortgang van het bedrijf. Iedereen is enorm betrokken en wil graag weten hoe de zaken ervoor staan.’ Die betrokkenheid geldt ook voor werknemers die geen familie zijn: het is een van de kernwaarden van Terberg.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

George Terberg: ‘Daarin onderscheiden we ons van niet-familiebedrijven. Samen met onze andere kernwaarden: een ondernemende houding, innovatief vermogen, klantgericht, flexibel, kwaliteitsbesef en integriteit. Op die manier kunnen we de continuïteit van het bedrijf zoveel mogelijk garanderen. Uiteindelijk is mijn generatie verantwoordelijk voor het goed doorgeven van dit bedrijf aan de volgende generatie.’

Familiebedrijf Terberg heeft inmiddels de Familiebedrijven Award gewonnen. Lees hier meer over de uitreiking.