Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Facebook’s appstrategie

Het hing in de lucht, maar gisteren was het zo ver. Mark Zuckerberg kondigde aan met een videochatapplicatie te komen voor zijn social netwerksite. 

Het heeft nog niet de flair van de rivaliteit tussen Microsoft en Apple, wiens ceo's elkaars producten graag voor de camera op de hak nemen. Iets van een sneer richting Google valt er wel in te ontdekken. Gisteren kondigde Mark Zuckerberg de nieuwe videochatapp aan tijdens een persconferentie, iets meer dan een week nadat 's werelds grootste zoekmachine de aanval op hem openende met de lancering van Google+, Google's nieuwe social network. Zuckerberg: "De laatste vijf jaren stonden in het teken van de opbouw van de infrastructuur, de volgende vijf jaren zullen in het teken staan van het toevoegen van apps. En wij hebben dat netwerk, als je nu nog moet beginnen, is het laat."

Skype

De videochatapp van Facebook is de vrucht van een samenwerking met Skype. De app zal een soort uitgeklede versie worden van de recent door Microsoft overgenomen videochatdienst. Microsoft is weer aandeelhouder in Facebook en zo is de cirkel rond. Maar wat is er zo spannend aan de videochatdienst? Functioneel gezien is het niet iets waar wetenschappers hun hoofd over breken. Er is alweer een levendige discussie op het web losgebarsten over de functionele details. De videochat van Facebook heeft bijvoorbeeld geen groupchat zoals Google's dienst dat wel heeft.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gelijk overstegen?

Even los van de waarde van het geneuzel over deze futiliteit, de gebruikersdiscussie zal de komende jaren nog vaker gevoerd gaan worden. Facebook zal meer van dit soort applicaties aan zijn netwerk toevoegen, kondigde Zuckerberg aan. En online veelvraat Google heeft zijn zinnen gezet op een eigen social netwerk. Er is een interessante strijd losgebarsten. Google, via Android en zijn zoekmachine sterk in online adverteren, heeft wel de apps, maar niet het gebruikersnetwerk. Facebook heeft het netwerk, maar om niet te eindigen als een KPN, is het nu naarstig op zoek naar apps. Eigenlijk zijn het geboren partners.

Lees meer: