Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Evernote, eeuwig start-up

Voor altijd een startup blijven? Volgens Phil Libin, ceo en oprichter van Evernote, moet dat kunnen. Hij sprak vorige week op The Next Web in Amsterdam. 'Ook met 10.000 werknemers kun je een startup zijn.'

 

Het Amerikaanse Evernote is een mobiele app waarmee je aantekeningen, afbeeldingen, weblinks en documenten kunt bewaren en vanaf verschillende apparaten weer tevoorschijn kunt halen. De in 2008 opgerichte cloudopslagdienst groeit enorm snel. Eind vorig jaar lag het aantal gebruikers op 20 miljoen, zegt Libin in de wandelgangen van TNW 2012. Een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Op dit moment heeft de app zo'n 30 miljoen gebruikers. Daarvan is nu ongeveer vier procent betalend. "Eind 2013 willen we winstgevend zijn."

Beste feautures gratis

Evernote hanteert een freemium model, waarbij het eerst veel zieltjes probeert te winnen om ze vervolgens te laten betalen. Libin zegt dat het zijn strategie is om gebruikers een paar jaar aan Evernote te binden alvorens ze betalend te maken. "We hebben premiumgebruikers gevraagd wat ze de beste features vonden en die vervolgens gratis gemaakt." Libin is bezig maar liefst 100 miljoen dollar aan investeringsgeld binnen te halen. Inmiddels heeft zich een serie van entrepreneurs en investeerders uit Silicon Valley zich rond deze ene app, die op dit moment 150 mensen op de loonlijst heeft, geschaard. "Het is onvoorstelbaar hoe snel je in Silicon Valley een insider kunt worden." 

Volgens Libin zijn de snelheid van handelen en speelsheid belangrijke elementen in het succes van het bedrijf. "Een goede ondernemer denkt bij een idee niet direct: wat zijn mijn resources? Zodra je het realisme toelaat, zwakt ook de kracht en potentie van je concept af."

Kartonnen iPads

Die fantasie probeert hij in zijn bedrijf te stoppen. Toen de plannen voor de iPad werden aangekondigd door Steve Jobs, nam hij een schermprintje. Evernote had toen al een iPhone-app, maar wilde er ook bij de lancering direct bij zijn met een iPad app. Vervolgens is het hele team met van karton uitgesneden iPads gaan spelen. Ze namen ze overal mee naar toe, zoals naar vergaderingen en lezingen, om te ervaren hoe het zou zijn om een iPad te hebben. Op basis daarvan is Libin met zijn team een applicatie gaan ontwikkelen. "De eerste keer dat ik onze iPadversie dus echt zag, was in de rij voor de winkel toen de iPad uitkwam." 

Libin zegt in de luxepositie te verkeren dat hij succes heeft met zijn app, maar niet de druk voelt om snel een exit te realiseren. "Dat had ik bij mijn eerste twee bedrijven, dit bedrijf wil ik minimaal honderd jaar laten bestaan." De ondernemer zegt er alles aan te doen om uit de handen van bijvoorbeeld Facebook te blijven. "Als ik een miljard dollar aangeboden krijg, dan stap ik naar een investeerder voor 100 miljoen, voor tienprocentsbelang in het bedrijf." 

Voor altijd startup

Dat hij voor altijd een startup wil bijven, zit hem vooral in de cultuur van het bedrijf. Hoewel hij een volwassen bedrijft heeft met een financiële afdeling en backoffice probeert hij rituelen en gewoontes in het leven te roepen. "We hebben bijvoorbeeld alle uiterlijke kenmerken van hiërarchie afgeschaft. Natuurlijk zijn er verschillen in salaris, maar verder heeft niemand privileges."

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vaste telefoons en kantooreilanden zijn niet te vinden in zijn bedrijf. Hij heeft in de wandelgangen overal levensgrote beeldschermen en camera's opgehangen, zo kan iemand vanuit het kantoor in San Francisco zwaaien naar iemand in de studio in Austin. "We willen dit ook gaan doen op vijftig plekken in ons hoofdkantoor, zodat je bij de koffieautomaat op de derde verdieping kan kletsen met iemand op de tweede."

Ook heeft Libin iedere week om exact dezelde tijd een zogeheten hand out meeting. Hij spreekt dan vijftien minuten zijn werknemers toe en geef een update over een onderwerp. "Het is als religie." Misschien nog wel het fijnste is, dat hij voor iedere werknemer twee keer per maand een professionele schoonmaker betaalt. Zo hoeven werknemers zich niet met 'huishoudelijke randzaken' bezig te houden. "En krijgen we ook de partners achter onze missie."

Lees ook: