Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Energiebedrijf wordt hardwareleverancier

Toen niemand de gewenste interactieve thermostaat kon ontwikkelen, besloot energiebedrijf Eneco het apparaat gewoon zelf te ontwikkelen. Koning commodity wordt hardwareleverancier, met een beetje hulp van twee Nederlandse techbedrijven. 

 

Het ziet eruit als een tablet, maar het is een interactieve thermostaat. Energiebedrijf Eneco ontwikkelde het apparaat, ‘Toon’ genaamd, zelf. Daarmee is het de eerste keer dat het bedrijf een fysiek product gaat verkopen. Dat was niet direct een bewuste keuze, vertelt directeur retail Hans Valk tegenover MT.nl. “Anderhalf jaar geleden zijn we op zoek gegaan naar een hardwarepartij voor de levering van een nieuw soort thermostaat. We zijn in gesprek gegaan met verschillende grote spelers in de thermostatenmarkt; allemaal zeiden ze het een interessant project te vinden, maar toch nog niet klaar te zijn voor deze stap. Dus toen dachten we: kunnen we het niet gewoon zelf doen?”

Van dunne marges naar advies

Zo makkelijk is dat niet, zeker niet voor een energieleverancier of, zoals Valk het zelf omschrijft, voor “koning commodity”. Valk: “Het was niet zo dat we dachten: dat doen we wel even.” Toch is het niet zo’n heel onlogische stap als je goed kijkt naar de veranderende rol van energiebedrijven. Valk: “Wij groeien langzaam naar een ander businessmodel toe. In de oude situatie wilden we zoveel mogelijk energie met een hele dunne marge verkopen. Tegenwoordig adviseren wij mensen over hun energieconsumptie, waardoor mensen minder af hoeven te nemen. Mensen besparen op energie, wij verdienen aan het advies dat we daarvoor geven.” 

Vol sensoren

Eneco’s ‘Toon’, een apparaat dat er verdacht veel als een tablet uitziet, is een nieuw onderdeel van die adviesfunctie. Het apparaat kan klanten realtime inzicht geven in het energieverbruik. Het afgenomen energieproduct wordt vooraf in het apparaat ingeladen, waardoor het daadwerkelijke gebruik kan worden afgezet tegen het gemiddelde maandbedrag dat wordt betaald voor gas en elektriciteit. Valk: “We moesten alles zelf uitvinden. Het apparaat zit bijvoorbeeld vol met sensoren, die compatible gemaakt moesten worden met honderden verschillende soorten gasmeters en elektriciteitsmeters.”

Niet té uitgebreid

Helemaal alleen stond het energiebedrijf niet. Via consumentenpanels en focusgroepen werd de consumentenbehoefte gepeild, voor de uiteindelijke ontwikkeling van Toon schakelde het de hulp in van de Nederlandse techbedrijven Quby en Prodrive. “Zo is het een echt Hollands product geworden”, aldus Valk. “De naam is ook bewust in het Nederlands. We hebben geprobeerd het simpel en compact te houden. Dat geldt ook voor de uitvoering. Er zijn in principe enorm veel toepassingen te bedenken voor dit soort thermostaten, maar als je het té uitgebreid maakt, heeft de klant geen overzicht meer. De technologie op zo’n manier verwerken dat het voor een breed publiek begrijpelijk blijft, dat was de grote uitdaging voor ons.” 

Het promofilmpje van Eneco over Toon:

Abonnementmodel

Inmiddels wordt Toon getest bij veertig huishoudens, vanaf mei zal het apparaat te koop zijn voor 120 euro, plus een maandelijks bedrag van 3,50 euro voor het gebruik van de verschillende informatiediensten. Naast inzicht in energieverbruik, biedt Toon bijvoorbeeld file-informatie en een applicatie van Buienradar, die via wifi continu bijgewerkt kunnen worden. Eneco werkt ook aan nieuwe diensten, waaronder een smartphone-applicatie waarmee ‘Toon’ op afstand kan worden bestuurd. De verwarming alvast aanzetten op je werk, voordat je naar huis gaat? Check! Deze applicatie is vanaf de zomer beschikbaar. Valk: “Dit is een meerjarenplan voor ons, waarbij we steeds betere diensten zullen introduceren. Het moet ervoor zorgen dat de thermostaat veel wordt gebruikt, waardoor mensen vaak worden geconfronteerd met hun energieverbruik.” 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nest Labs

Kortom: innovatie van een thermostaat, in Nederland, het kan. Internationaal staan ze daarin ook niet stil trouwens, zo is er recentelijk in de Verenigde Staten een kleine hype ontstaan over de lerende thermostaat van Nest Labs, die is ontwikkeld door iPod-ontwikkelaar Tony Fadell. Is ‘Toon’ het antwoord van Eneco op deze gadget die er (eerlijk is eerlijk) nét iets flitsender uitziet? “Inderdaad”, zegt Valk. “Maar eigenlijk is onze thermostaat beter. Ik wil natuurlijk niet arrogant klinken, want het apparaat van Nest Labs is erg knap gemaakt, maar onze versie heeft verdergaande mogelijkheden. Het is niet zelflerend, een gebruiker krijgt er juist zelf beter inzicht van.”

Lees ook:

Waaerom iPod-man de thermostaat aanpakt

Vrouwelijk leiderschap in masculiene organisaties: zo speel je het spel

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Heb jij een vrouwelijke leiderschapsstijl en vraag jij je af hoe je het beste tot je recht komt in een mannelijke organisatie? Wat zijn de verschillen tussen mannelijk en vrouwelijk leiderschap, en hoe kun je dit in je voordeel laten werken? Oftewel: hoe speel je het spel?

elisa de groot vrouwelijk leiderschap
Foto: Getty Images

We spreken met Elisa de Groot van In Touch Female Leadership & Career Academy, expert op het gebied van leiderschap en medeauteur van Stratego voor vrouwen. Volgens Elisa zijn mannelijk en vrouwelijk leiderschap even waardevol, maar zit er een belangrijk verschil in de focus.

‘Mannen hebben de neiging om hun plek in de hiërarchie te benadrukken, terwijl vrouwen vaak de nadruk op relaties en verbinding leggen’, vertelt ze. ‘Ook nemen vrouwen over het algemeen minder risico en zijn ze vaak perfectionistischer: alles moet 100 procent goed zijn.’

Let op: dit is geen vaststaande regel. ‘Mannen kunnen net zo goed ‘vrouwelijke’ kwaliteiten inzetten en andersom.’ Sterker nog, iedereen heeft een eigen leiderschapsstijl met een combinatie van mannelijke en vrouwelijke kwaliteiten. ‘Het gaat om de mix van stijlen die een leider effectief maken.’

Vrouwelijk leiderschap wordt vaak niet op waarde geschat

Het zal je niet verbazen, maar vrouwen aan de top lopen vaak tegen hardnekkige vooroordelen aan. Er wordt van ze verwacht dat ze vriendelijk zijn, maar als ze dat zijn, worden ze niet altijd serieus genomen. Zetten ze hun tanden in een project en laten ze daadkracht zien? Ook dat wordt afgekeurd.

‘Uit onderzoek blijkt dat 66 procent van de vrouwen feedback krijgt op hun persoonlijke stijl en bijvoorbeeld het label ‘bitch’ opgeplakt krijgt, tegenover 1 procent van de mannen. Mannen die zich op dezelfde manier gedragen, krijgen vaak een schouderklopje voor hun leiderschap’, vertelt De Groot.

De Groot legt uit dat vrouwen meer geneigd zijn om het over de mijlpalen van hun team te hebben, in plaats van hun eigen prestaties (zoals mannen dat doen). Hierdoor valt het minder op als een vrouw iets voor elkaar heeft gekregen en gaat hier minder aandacht naar uit.

‘Vrouwen doen veel ‘disappearing acts’: daden die niet opvallen in het grote geheel, maar wel heel belangrijk zijn, bijvoorbeeld om escalatie te voorkomen. Mannen lossen die escalatie op en krijgen vervolgens credits omdat hun werk wél opvalt’, vertelt ze. ‘Zorg er dus als vrouw voor dat jouw resultaat zichtbaar is.’

Lees ook: 5 onmisbare tips voor vrouwelijke leiders

Verwoord je visie en combineer leiderschapsstijlen

De Groot werkt vanuit haar visie om vrouwen in hun kracht te zetten. Haar advies aan andere vrouwen is dan ook om hun eigen visie duidelijk te verwoorden, want dat geeft kracht en richting. Leer de ongeschreven regels van het mannelijke leiderschapsspel. Hoe profileer je jezelf, hoe blijf je zichtbaar en hoe onderhandel je effectief?

Dit doet ze aan de hand van mannelijke en vrouwelijke goden-archetypen, zoals de emotionele Poseidon en strategisch krachtige Athena. ‘Deze archetypen hebben we allemaal in ons, maar je ziet dat we in ons leven bepaalde varianten sterker ontwikkelen, bijvoorbeeld door hoe onze omgeving erop reageert.’

‘Vanuit deze archetypen leer ik vrouwen hoe ze concreet kunnen reageren in bepaalde situaties. Zo is een regel van het mannelijke leiderschapsspel dat de eerste ‘nee’ nooit een ‘nee’ is. Het is een uitnodiging om verder te onderhandelen. Vrouwen nemen de eerste ‘nee’ vaak al als een definitief antwoord.’

De Groot pleit voor een sterke combinatie van een mannelijke en vrouwelijke leiderschapsstijl. Dit helpt om de hardnekkige vooroordelen dat vrouwen óf te lief óf te bazig zijn, te overwinnen. Meng sterke zakelijke kwaliteiten als besluitvaardigheid met vriendelijkheid om zowel competent als benaderbaar over te komen.

Een blik vooruit

De Groot focust vooral op hoe je als vrouwelijke leider kunt navigeren in een mannelijke omgeving, maar het liefst zou ze organisaties diverser zien. Ze legt uit dat het vooral lastig is voor vrouwen aan de top wanneer de organisatie zelf niet divers is.

‘Hoewel er inmiddels een vrouwenquotum is, wordt deze lang niet altijd gehaald. Bovendien geldt het wettelijke quotum alleen voor toezichthoudende functies. Het is moeilijker om als vrouwelijke leider je stempel te drukken op een organisatie die heel mannelijk is.’

Haar uiteindelijke doel is cultuurverandering: een wereld waarin vrouwelijke kwaliteiten net zo gewaardeerd worden als mannelijke. ‘Dit is een marathon, geen sprint. Het vereist geduld en doorzettingsvermogen. Tot die tijd is het belangrijk om de spelregels te kennen en ze waar nodig strategisch in te zetten voor persoonlijk succes.’

Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? Ontdek Lift Up!: de podcast over leren, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Krijg inzichten van experts uit het veld om vandaag nog te groeien. Met welke kennis stap jij uit op de top floor?

Ontdek Lift Up!

De wereld verandert razendsnel. Ontdek welke skills je moet ontwikkelen om maatschappelijke en technologische veranderingen de baas te blijven. Skills als samenwerken, kritisch denken en zelfregulering bijvoorbeeld.

Lees meer

BVO Bites is een gloednieuw leerconcept om het maximale uit jezelf te halen. Ontvang gratis één week lang elke dag een audiobite via WhatsApp en leer nieuwe skills op het gebied van timemanagement, communicatie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

Lees meer

Wil je je persoonlijk en professioneel ontwikkelen én meer uit je leiderschap halen? Volg dan een Strategisch Leiderschapsprogramma. Het leidt je naar de volgende carrièrestap. Bekijk snel welke programma’s we aanbieden.

Lees meer

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders, zodat zij écht het verschil kunnen maken.

Lees meer

We volgen ontwikkelingen binnen leren en ontwikkelen op de voet en haken daar regelmatig op in met nieuwe trainingen, leerconcepten en innovaties. Wil je hier als eerste alles over weten? Via onze nieuwsbrief krijg je elke maand de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Lees meer
/