Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Elektrische auto: vuiler in de showroom

Woensdag beleeft de Opel Ampera zijn wereldprimeur in Nederland. We zijn elektro-minded, maar de discussie over hoe duurzaam elektrisch rijden is, woedt intussen voort. Nu stelt een Brits rapport dat de productie van EV's vuiler is dan die van gewone auto's.

 

Elektrisch rijden heeft een 'schoon' imago, doordat een uitlaat ontbreekt die tijdens het voortbewegen gassen uitbraakt. Dat is natuurlijk maar een deel van het verhaal. Wie de Opel Ampera of NIssan Leaf goed wil vergelijken met bestaande wagens, maakt een zo volledig mogelijke vergelijking op basis van de CO2 die vrijkomt bij de productie van de auto, bij de productie van stroom of brandstof, het gebruik van de wagen en tot slot de recycling. Dergelijke life cycle analyses staan nog in de kinderschoenen.

Carbon footprint kleiner

Elke poging tot zo'n analyse, die bolstaat van de aannames, is dan ook het lezen waard. LowCVP, (Low Carbon Vehicle Partnership), een brede adviesgroep die  in Groot-Brittanië de CO2-uitstoot wil verminderen, heeft zich daar onlangs aan gewaagd en liet een nogal omstreden rapport  verschijnen. De conclusie: tijdens de productie van elektrische auto's wordt een flinke hoeveelheid schadelijke gassen uitgestoten – veel meer dan bij conventionele auto's. Het goede nieuws: desondanks pakt de carbon footprint van elektrisch rijden kleiner uit dan van gewone wagens. Uitgaande van een auto uit de Golf-klasse zou een elektrische wagen tijdens zijn hele leven verantwoordelijk zijn voor 18 ton CO2, tegenover 24 ton bij een conventioneel model (diesel of benzine scoren hetzelfde).

Productie is halve uitstoot

Dit bewijst dat een elektrische auto niet simpelweg de vervuiling verplaatst van uitlaat naar de schoorsteenpijp van de elektriciteitscentrale. Maar naar hun productie-uitstoot mogen de makers toch eens even goed kijken – wat momenteel ook gebeurt. De cijfers daarover zijn best interessant: ruwweg 46 procent van de CO2-emissie die een elektrische auto van begin tot eind veroorzaakt, komen vrij bij de productie. Dan gaat het om 8,8 ton CO2, ruim zestig procent méér dan bij gewone auto's. Nog opzienbarender: van die uitstoot  komt maar liefst 43 procent voor rekening van het accu-pakket. 

Na 130.000 km pas schoner

Hoewel het sommetje helemaal onder de streep duidelijk uitpakt in het voordeel van de Nissan Leafs van deze wereld, zou je kunnen stellen dat de elektrische auto's hun leven beginnen met een achterstand op gewone wagens. En wel een forse achterstand: volgens de Britse krant The Times (achter een betaalmuur) zijn de wagens pas na meer dan 130.000 kilometers hun conventionele soortgenoten de baas. De eerste eigenaar zal hem tegen die tijd allang hebben ingeruild. Of zou Accenture zijn consultants zo gek krijgen, dat ze tot de twee ton doorrijden in hun nagelnieuwe Leafs? 

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


.