Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Elektrisch rijden is gemeengoed

Met de komst van de Nissan Leaf zijn aller ogen gericht op de elektrische auto. Maar het echte succes van elektrisch rijden is al jaren gaande, en heeft twee wielen. De enorme doorbraak van de e-bike helpt zelfs de Nederlandse economie vooruit.

 

Wie de aantallen ziet, zal het waarschijnlijk duizelen. In elk geval: de media-aandacht is nauwelijks evenredig met de verkoopaantallen. Want ondanks de massale aandacht voor elektrische auto’s reden er in Nederland in mei welgeteld 371 rond. En de meeste daarvan waren dan ook nog eens Think City’s, auto’s van een failliete fabrikant die je eigenlijk alleen op Schiphol kunt tegenkomen. Als alles meezit, rijden er aan het eind van dit jaar 1.500 elektrische auto’s in Nederland rond, zo verwacht het blad Automotive. Het marktaandeel komt daarmee uit op zo’n 0,2 procent, vooral met dank aan alle belastingvoordelen die bij deze auto’s horen.

Tweewielers

Vergelijk dat eens met de elektrische tweewielers. Allereerst de variant waarbij je helemaal niet zelf hoeft te trappen, de brommers, scooters en snorfietsen. In het eerste half jaar van 2011 zijn er 2.473 elektrische brom- en snorfietsen verkocht, een stijging van bijna 10 procent ten opzichte van vorig jaar. Het totaal aantal elektrisch aangedreven scooters en snorfietsen nam daarmee toe tot boven de 15.000, het marktaandeel steeg in dit door jongeren gedomineerde segment tot zelfs boven de 5 procent.

E-bike

En dan het absolute succesnummer: de elektrische fiets,of e-bike. Jaarlijks worden er inmiddels bijna 200.000 duizend van verkocht in Nederland. Bij Gazelle vormen de elektrische fietsen nu al zelfs zo’n 30 procent van de omzet. Dat succes was voor Pon Holdings, vooral bekend als auto-importeur, zelfs een van de belangrijkste redenen om rijwielfabriek Koninklijke Gazelle afgelopen maand over te nemen. De elektrische fiets “is een een pareltje van het bedrijf”, zei woordvoerder Jacques Geijsen bij die gelegenheid. Het kan verkeren: een bedrijf dat groot wordt in auto’s, maar nu de fiets herontdekt.

 

44 procent omzet

Ook bij marktleider Accell zorgt de elektrische fiets de laatste jaren voor mooie winsten en omzetten. Het bedrijf, bekend van merken als Batavus en Sparta, deed er in juni kond van dat in Apeldoorn elektrische fiets nummer 400.000 van de band rolde. Jaar na jaar bleek de vraag naar elektrische fietsen groter dan de meest optimistische inschatting. De groeicijfers zijn meestal in dubbele cijfers. Zo verkocht Sparta in april ruim 23 procent meer e-bikes dan in dezelfde maand vorig jaar. De elektrische fiets zorgt inmiddels voor zo’n 44 procent van alle omzet van de fietsvakhandels.

Elektrisch rijden is er al

Het leidt tot de conclusie dat elektrisch rijden eigenlijk allang hier is, maar dat we het alleen nog niet zo zien, doordat we nog te veel naar de auto kijken. Het doet wel de vraag rijzen waarom zo velen al hun hoop op de komst van de elektrische auto richten, terwijl we ons ook op twee wielen snel, gezond, schoon en comfortabel van A naar B kunnen verplaatsen. Jacques Geijsen van Pon is er in elk geval al wel van overtuigd dat de (elektrisch geholpen) fietser de toekomst heeft. “Er is bij de consument een omslag gaande in het denken over mobiliteit”, zegt hij. “De toenemende aandacht voor duurzaamheid heeft ertoe geleid dat de auto voor steeds meer mensen niet langer de enige optie is.”

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

 


.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.