Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Elektrisch record: 495 km/h

De Buckeye Bullet heeft het wereldsnelheidsrecord scherp gezet op 307.7 mijlen per uur, ofwel 495 km/h. De snelheid is niet heel indrukwekkend. Maar: de Bullet rijdt op batterijen, en dan is het weer een formidabele prestatie.

 

Het lijkt wel alsof studenten patent hebben op elektrisch vervoer. Vanuit Nederland rijdt het Solar team van de TU Delft altijd vooraan bij solar challenges, een stel studenten autotechniek uit Ohio hebben het snelheidsrecord op elektriek deze week verbroken. Op de uitgestrekte zoutvlakte van Bonneville, sinds jaar en dag het toneel van snelheidsduivels, joegen ze de Venturi Buckeye Bullet VBB2.5 op en neer met een gemiddelde snelheid van 307.7 mph voordat de koppeling aan gort ging. Het vorige record stond op 245.5 mph, afkomstig van White Lightning.

Brandstofcellen

aar komt nogal wat techniek bij kijken. Venturi uit Monaco, specialist in elektrische sportwagens, heeft de jongens en meisjes een handje geholpen. Belangrijk is ook de inbreng van A123 Systems, dat voorop loopt in accu's voor elektrisch vervoer. Het opmerkelijke is, dat de voorganger van de Bullet, versie 2.0, vorig jaar al ruim 300 reed. Dat deed hij op brandstofcellen, wat de regelmakers van de FIA niet eenzelfde categorie vinden als die van elektrische voertuigen. De brandstofcellen werden toen gewisseld voor lithium-ion accu's van A123, naar verluidt 1600 cellen die samen meer dan 600 kW zouden kunnen leveren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hier een video van Bullets voorganger, die vorig jaar de zoutvlakte onveilig maakte.