Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Een goed ontwerp is als een eerste zoen’

Ana Arriola werkte met Steve Jobs aan de eerste iPhone en zat bij Theranos, Sony, Samsung en Facebook. Nu werkt ze bij Microsoft aan de AI van zoekmachine Bing. 'De eerste keer dat je een nieuw product in handen hebt, moet je een ervaring krijgen die je nog nooit eerder hebt gehad.'

Ana Arriola
me Convention Stockholm, 6. September 2018 Foto: Me-Convention

Je kan het CV van Ana Arriola lezen als een korte geschiedenis van de Amerikaanse techindustrie. De Amerikaanse productontwerper werkte met Steve Jobs aan de eerste iPhone, waarna ze naar Theranos ging als hoofd productontwerp. Daar vertrok ze toen ze doorkreeg dat de apparaten niet naar behoren functioneerden en er werd getest met echte patiënten. Daarna was ze  betrokken bij het ontwerp van Playstation 4, werd bij Facebook binnen geroepen om na het Cambridge Analytica schandaal te helpen met de AI en het aanpassen van de algoritmes om maar een paar dingen te noemen. Ook is de nieuwe Samsung televisie die de kleur van de muur aanneemt van haar hand. Nu werkt ze bij Microsoft aan AI bij Bing. Op de Me-Convention in Stockholm is ze om te praten over de humanisering van tech.

Je hebt een zeer divers CV, van software tot hardware tot algoritmes. Wat ben je precies?

‘Ik ben autodidact. Na mijn middelbare school ben ik naar Japan gegaan om me daar bezig te houden met animatie. Van grafisch ontwerp ben ik in information design gerold. Daarna productmanagement en productontwerp. Ik heb leiding gegeven bij grote bedrijven en startups en ook zelf twee hardware startups opgericht. Nu houd ik me bezig met algoritmes. Ik geloof erin dat je de belangrijke vaardigheden en kennis niet in een klaslokaal leert, maar dat je jezelf alles aan kunt leren. Dat heb ik ook gedaan.

Wat maakt een goed ontwerp?

‘Ik noem het de first kiss ervaring. De eerste keer dat je een nieuw product in handen hebt, moet je een ervaring krijgen die je nog nooit eerder hebt gehad. Vanaf het moment dat je het product uit de doos haalt, tot het moment dat je het gebruikt. Dat kan om van alles gaan: een televisie is gewoon een zwarte rechthoek, maar door dat op een manier te verpakken dat het al een feestje is om het uit te pakken tot het gebruik. Voor de gebruikerservaring vergelijk ik het met wat psychologen de language of love noemen. Als twee geliefden niet dezelfde taal spreken, komen ze niet dichter bij elkaar.’

Hoe pas je psychologie over liefde toe in techproducten?

‘In de relatie met een product heb je dezelfde behoefte als in een liefdesrelatie. Het gaat om quality time, je krijgt de juiste ervaring met een product, bevestiging; een product spreekt dezelfde taal als jij, het is makkelijk te begrijpen. Je krijgt af en toe een klein cadeau, dat betekent dat een product je verrast. Maar er zijn ook acts of service: een product of dienst geeft je iets onverwachts. Door de taal van de liefde te spreken, maken we technologie menselijker.’

Als je kijkt naar de producten waar je aan werkte, hoe pas je die principes dan toe?

‘Bij Adobe was ik verantwoordelijk voor het bouwen van software, daar maakten we een product dat iedereen moest hebben. Bij de iPhone ging het om het plezier dat mensen beleefden aan de ervaring. We waren niet de eersten met een smartphone, maar de belevenis die mensen hadden was beter dan bij andere producten. Nu ben ik bezig met kunstmatige intelligentie. Hoe kun je daar iets van maken dat de levens van mensen verbetert? ’

Waar ligt de grootste uitdaging op het gebied van AI?

‘De datasets. De meeste datasets die nu gebruikt worden zijn jaren oud, sommigen wel 60 jaar. Daar zit zoveel vertekening in. En als dat de basis vormt voor de modellen die we gebruiken dan vereeuwigt de vertekening zich. Voor mij is dit niet een abstract verlangen, maar ik heb drie kinderen en zij zijn de eerste generatie die echt de gevolgen van AI gaat meemaken. Het is mijn verantwoordelijkheid om voor hen een betere wereld te maken.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe belangrijk is ethiek in je carrière?

‘Bij Theranos werd de waarheid bewust achtergehouden. Elizabeth Holmes was een meester in het manipuleren van mensen. Toen heb ik geleerd hoe belangrijk het is dat we zelf verantwoordelijk nemen voor onze acties. Soms is dat lastig. Toen we werkten aan de iPhone konden we niet voorzien hoe verslavend deze zou zijn. Maar nu weten we dat wel, dus moeten we daar in onze ontwerpen rekening mee houden.’

Welke rol speelt ethiek nu binnen de sector?

‘Nog maar een hele kleine. Ik sprak de ontwerper die zich bezig had gehouden met het omstreden gezichtsherkenningsprogramma van Amazon. Hij was vooral heel erg trots op wat hij gebouwd had, hoe goed het werkte. Hij hield zich er niet mee bezig dat overheden die techniek misbruiken. Daarom probeer ik in de bedrijven waarin ik werk bewustzijn te creëren.’